Fiskeolie til gravide – Kan du spise Omega 3 under en graviditet?

Fiskeolie indeholder de vigtige fedtsyrer DHA og EPA, der øges hos fosteret i takt med, at nervesystem og hjerne udvikles. Vil du hjælpe fosterets udvikling af især hjernen og synet, samt bedre den motoriske udvikling, kan det være en god ide at tage fiskeolie som kosttilskud under graviditeten.

Det har længe været kendt, at de vigtige fedtsyrer DHA og EPA, der stammer fra langkædede n-3 fedtsyrer som Omega-3, spiller en vigtig rolle i cellemembranerne i vores krop, specielt i centralnervesystemet. Her bliver de omdannet til eikosanoider, der fungerer som et hormonlignende signalstof i kroppen, særligt i nervesystemet.

Dette er det bedste produkt

Der findes et hav af forskellige fiskeolier til gravide. Det er faktisk en jungle. Men hos Doc24 har vi fundet ud af, at Helsebixen faktisk har noget af det bedste på markedet.

Helsebixen fiskeolie til gravide

Hvorfor anbefaler vi Helsebixens fiskeolie? Det gør vi fordi, de giver den bedste service med hurtig levering og alle deres produkter er godkende til brug. Søg efter deres Omega 3 i form af fiskeoliekapsler!

1. Giv dit barn de bedste betingelser

Ikke overraskende øges tilstedeværelsen af netop disse to fedtsyrer i fosteret under graviditeten, i takt med at hjernen og centralnervesystemet udvikles. Desværre kan kroppen ikke selv danne de vigtige Omega-3 fedtsyrer.

De skal tilføres via kosten. Det er derfor vigtigt, at moderen sørger for, at der er rigeligt med disse fedtsyrer til rådighed allerede fra de første uger af graviditeten, hvor hjernens og nervesystemets udvikling begynder.

sunde børn og fiske olier

Er der rigeligt med DHA og EPA tilgængeligt for fosteret, forbedrer du ifølge nogle undersøgelser vilkårene for at udvikle både motorik og intelligens.

Læs om fiskeolie til børn og babyer

Andre undersøgelser nedtoner virkningen, mens ingen undersøgelser mener, at det er skadeligt at sørge for rigelige ressourcer af DHA og EPA. Så hvorfor ikke give dit barn de bedste betingelser?

Video: Dr. Barry forklarer om fordelene for gravide

2. Sådan får du nok Omega-3 i kosten

Skal du sikre et højt indtag af Omega-3 i din kost, skal du spise masser af fed fisk og helst også spise masser af æg fra fritgående høns, hørfrø, grønkål, spinat og andre grønne bladgrøntssager, der har et højt indhold af omega-3 fedtsyren alfa-linolen-syre (kaldet ALA), der kan omdannes til EPA og DHA ved hjælp af stofskiftet. Denne omdannelse er traditionel ikke særlig effektiv, men netop hos gravide sker omdannelsen meget mere effektivt.

Læs også: Mælkesyrebakterier hjælper mod ondt i maven

3. Fiskeolie som kosttilskud til gravide

Da de fleste gravide i forvejen døjer en del med kosten, især i de første måneder af graviditeten, kan en nemmere måde at sikre den nødvendige tilførsel af Omega-3 være at tage et kosttilskud i form af fiskeolie. Især fiskeoliekapsler er populære, fordi du ikke skal drikke den rå fiskeolie direkte, men får den indenbords i en smagsneutral emballage.

Så husker du et dagligt kosttilskud af fiskeolie gennem hele din graviditet, forbedrer du dit fosters udvikling af hjerne og nervesystem og derved sandsynligvis også dets motorik og intelligens.



Skriv din kommentar

Din e-mail vil ikke blive offentliggjort. *