Hurtigt vægttab – Hvordan taber du dig her og nu?

Et hurtigt vægttab er til de personer, der ønsker at se resultater på vægten efter få uger eller måneder. Der er mange opskrifter på sådanne typer af vægttab, og denne artikel vil være den ultimative guide til forskellige typer af metode til at få en kickstarter på vægttab, hvilke der virker, og hvordan man efter et hurtigt vægttab kan opretholde den nye vægt.

Video: Henrik giver 5 tips til hurtig vægttab

Hvordan taber du dig nu?

Der er mange gode grunde til at beslutte sig for at presse sig selv til at smide adskillige kilo på blot få uger. En effektiv start på vægttabet vil b.la. medføre følgende positive konsekvenser:

  • En opretholdelse hvis ikke stigning i motivation til forsat at forsætte vægttabet
  • En forøgelse af chancen for, at man i fremtiden ikke vil tage kiloene på igen
  • Hurtige resultater ville kunne ses af andre, og støtten til dit vægttab fra omverdenen vil stige.

At tabe sig er på ingen måde en let opgave, og derfor er det essentielt, at man opretholder en stærk viljestyrke og motivation til at forsætte sin kamp mod vægten.

Derfor er der også en stærk sammenhæng mellem, at dem, der har fået en succesfuld og effektiv start på vægttabet, også i højere grad vil have opretholdt og forsat forbrændingen af fedtet efter et år.

Når man begynder at kunne se vægttabet, hvilket man ofte kan hurtigere, end man tror, vil man begynde at elske den opbakning og opmærksomhed, man får for sin omgangskreds, og man vil nu med stor glæde forsætte med den nye levestil.

Hurtig vægttab – Guide til før du starter

Før du begynder sit hurtige vægttab, skal du dog først gøre nogle ting op med dig selv:

  • Hvad er ens målsætning, på ugeligt eller månedligt basis
  • Hvordan vil man sikre sig, at ens nye livsstil ikke møder modstand i ens sociale liv

Hvis man først har svar på disse tre ting er man klar til at begynde på sit hurtige vægttab. Nu kommer man så til det næste skridt, der går ud på at vælge, hvordan man så vil tabe sig. I dag ved alle nok godt, hvad det kræver at tabe sig, da det overordnet handler om at spise sundere og samtidigt dyrke motion.

Men hvordan skal man træne og spise under et slankeforløb, for at opnå de bedst mulige resultater?så hurtigt kan det gå

Dette bliver der brugt utroligt mange penge på at forske i, og markedet for diverse diæter, slankekur, slankeprodukter, kostvejledninger osv. er enormt, hvilket blot gør det sværere at vælge, hvordan man skal komme til livs med sin overvægt.

Hvis man ønsker at tabe sig flere kilo månedligt, kan man være fristet til at påbegynde en lynkur, der lover guld og grønne skove, hvis blot man følger instrukserne.

Læs vores store test om romaskiner

Til at starte med skal det siges, at hvis der var et produkt eller en kur, der var let og effektiv for alle, så ville der ikke være fedmeproblemer, og et vægttab vil andre være uden problemer. Med alle de forskellige kostplaner og slankekurer, der ligger derude i medierne, kan det til en start være en god ide, at få indsigt i, hvilke positive sider og negative følger bestemte former for slankekure kan have.

Tab dig hurtigt og nemt med 4 slankekure

Der er et utal af forskellige lynkure, man kan forsøge sig med. Dette afsnit vil fokusere på de mest brugte, hvor deres styrker og svagheder vil blive sammenlignet. Yderligere vil det blive beskrevet, hvad man kan forvente sig af lynkurene. Dette afsnit vil giver et sådan indblik i:

  • Stenalderkost
  • Proteinkur
  • Flydende kost
  • Pulverkur

Stenalderkost

stenalderkost-billede

Det primære mål ved stenalderkost er at gøre fedt og protein til hovedbestanddelen i ens kost, og at den portion kulhydrater, man indtager, skal være fra frugter og grønsager. Proteinerne man indtager vil ofte komme fra kød, men det kan også fås fra anden mad såsom bønner og linser.

En del af fedtet vil komme fra kød, og en del vil komme fra nødder, avocado og olier, da fedtet fra planter er sundere end det i kød. Navnet stenalderkost kommer af, at man primært vil indtage former for mad, der var tilgængelige i stenalderen, altså naturlig føde, og at man vil spise meget ikke-tilberedt mad, såsom rå grønsager og frugter.

Man kan højst forvente at tabe sig 1 kg om ugen med denne kost, og man skal være klar på at bruge en del mere tid på at hakke grønsager og lignende. Stenalderkost er dog et varigt og sundt vægttab, og det kan anbefales at alle forsøger sig med det.

Proteinkur

ren proteinkur

Mange kulhydrater vi får fra pasta, ris, kartofler og brød er tomme kalorier i form af kulhydrater og stivelse.

Proteinkurens formål er at minimere indtagelsen af kulhydrater, og erstatte det med proteiner i stedet. Kulhydrater fra f.eks. hvidt brød og pasta, mætter ikke nok ift. hvor meget energi, man indtager.

Proteiner har den omvendte virkning, da de mætter meget, hvilket gør det lettere at blive mæt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man på dagligt basis får 15 % af sine energibehov fra protein, men på en proteinkur, kan man få dette tal helt op på 25-30%

Det er vigtigt, at man ikke undlader alle former for kulhydrater, da man har brug for fibre i f.eks. groft brød og lignende produkter, men de tomme kulhydrater skal cuttes helt ned. Hvis man gør dette, kan man forvente et vægttab på mere end 1 kg om ugen, hvilket er kilo, der ikke vil sætte sig hurtigt igen efter kuren er slut.

Flydende kost

flydende kost

Ved denne kur indtager man udelukkende føde på flydende form, eksempelvis suppe, drikkeyoghurt, smoothies osv.

Grunden til at en sådan fødeindtagelse kan være en del af en kur skyldes, at kroppen indtager en masse væske med maden, og man hurtigt bliver mæt, på trods af, at man ikke har indtaget særligt mange kalorier.

Man kan derfor tabe sig omkring ½ kilo om ugen, hvilket dog er i den lave ende for en lynkur. Kuren er dog svært at opretholde, da man kommer til at savne at brug af sine tænder, og den kan ligeledes være usund, da man let kan få for lidt proteiner og fibre, som oftest findes i grov mad, samt at maven har godt af at bearbejde grov mad.

Pulverkur

pulverkur

Pulverkuren er et eksempel på en kur, hvor man i en periode udelukkende indtager kosttilskud og ikke spiser normal mad. Metoden er simpel, man blander en hvis mængde pulver op med væske, og så drikker man dette i stedet for at spise et måltid, og da pulveropløsning indeholder alt hvad kroppen skal bruge (hvis ellers det er af god kvalitet), kan man fint leve på dette.

Problemet med kuren er dog, at man i starten mest vil tabe sig i form af den væske, som kulhydraterne, man indtog tidligere, var med til at binde til kroppen, hvilket gør at man efter kuren er slut ofte vil tage et par kilo på igen.

Kuren kan være særligt god, hvis man har brug for at se resultater for at komme i gang med et varigt vægttab, dog kan det være en trist kur at være på, da man savner smagen af mad, og det sociale fællesskab forbundet til dette.

Tab dig hurtigt – kom godt i gang

Det er vigtigt, at man vælger en metode, der passer godt til en, når man ønsker at tabe sig. Det nytter ikke noget, at man pludselig vil begynde at løbe mange kilometer dagligt, hvis man hader at løbe. Hvis man gør dette, vil man gøre det næsten umuligt for en selv, at opretholde sin plan og derfor målsætning.

Det samme kan siges om kostplaner, da man skal prøve at finde en måde, hvorpå man kan lave sund mad, man godt kan lide. Det behøver nødvendigvis ikke at være dit yndlingsspise, men man vil få et langt bedre resultat, hvis man føler sig motiveret til at spise sundt, fordi man rent faktisk nyder at spise maden.

Det handler altså ikke kun om at finde en slankekur, der virker, men ligeså meget om at finde en, der er god til dig personligt.

Når man taber sig hurtigt, skal man dog være opmærksom på, hvad det præcis er, man taber, da flere slankekure er så ekstreme, at man ud over fedt også kan tabe:

  • Muskelmasse
  • Væske

Tab af muskelmasse er det værste, da kroppen forbrænder energien fra musklerne, i stedet for det, der ligger i fedtdepoterne. Tab af muskelmasse vil ofte opstå, hvis man ikke spiser nok, og kroppen derfor i ren hunger begynder at nedbryde muskler.

tabe sig billeder1

Tab af væske er ikke farligt, dog er det ikke varige kilo man taber sig, når man taber væsken, da det højt sandsynligt skyldes, at man ikke har spist kulhydrat nok til, at det kan binde væsken til kroppen.

Når så man igen spiser kulhydrat, bliver væske igen bundet til kroppen, og man tager kiloene på igen.

Man frarådes til hver en tid aldrig at forsøge sig med at faste sig til et vægttab. Dette er utroligt usundt, og man vil hurtigt tage vægten på igen.

Man kan faktisk spise sig til et hurtigt og stabilt vægttab, hvilket på sin vis kan lyde underligt, men det skyldes, at særligt proteinholdig mad kræver en stor energi for kroppen for at blive optager.

Dette medfører, at når man f.eks. spiser en portion rosenkål, der svarer til 50 kalorier, bruger kroppen mere end 50 kalorier på at optage maden, dette underskud af energi, bliver udlignet ved forbrænding af fedtdepoter, og man taber sig.

Flere eksempler på fødevarer, der skaber et lignende energiunderskud er:

  • Fisk
  • Kød/ særligt fjerkræ
  • Bønner

Produkter med et indhold af langsomme kulhydrater, hvilket betyder at de langsomt omdannes til energi i kroppen, har en lignende effekt. Eksempler på mad med disse er:

  • Grønsager
  • Rodfrugter
  • Bælgplanter
  • Nødder

Man kan ligeledes få typer af fedtstoffer, der sætter effektivt i gang i forbrændingen og derfor øger fedtforbrændingen. Her er det særligt omega-3-fedtsyren, som findes i fede fisk– eksempelvist laks, makrel og tun.

Man skal dog ikke bare fylde tallerken efter tallerken op med mad, selvom det er sundt, da det trods alt er kalorier. Det anbefales, at man tager en god portion til både middags- og aftensmad, hvor indholdet på denne er fordelt således, at halvdelen af tallerken er med grønsager, en fjerdedel er med kød, og den sidste fjerdedel er med grove kulhydrater.

Hvordan taber man sig hurtigt?

Den mest effektive måde at tabe sig hurtigt og varigt er en kombination af:

  • En god kostplan
  • Daglig bevægelse på 45-60 minutter.

Dette betyder ikke, at man skal dyrke motion, men blot at man f.eks. skal gå, cykle og lignende. På den måde holder man gang i en god forbrænding, og resultaterne vil kunne ses ugentlig på vægten. Det er vigtigt, at man har sin sunde fornuft med i et slankeforløb, da man jo har en ret så god ide om, hvad der er sundt, og hvad der ikke er.

Hvis man følger kostpyramiden, og sørger for at bevæge sig en masse i løbet af dagen, kan man med sikkerhed smide et halvt kilo ugentligt, og endda mere, hvis man holder et stor fokus på sin kost, og ikke kommer til at spise usunde mellemmåltider.

Vigtigt er det dog at understrege, at man for at tabe sig først og fremmes skal ændre sin kost. Man kan træne så meget man vil uden de store resultater, hvis ikke man også spiser sundt.

Video: Tab dig med dette hemmelige tip

Dette er en meget sund og effektiv måde at tabe sig på, hvor man ikke behøver være bange for, at kiloene sætter sig fast igen, hvis man ikke holder sin trænings- eller kostplan i en weekend.

Så længe man blot kommer tilbage på sporet, og ikke falder tilbage i gamle vaner, skal man ikke frygte for et drastisk tilbagefald på vægten. Samtidigt skal man ikke ud og købe dyre slankeprodukter, og det bliver et hurtigt vægttab gratis.

Det vigtigste råd til, hvordan man taber dig hurtigt, er, at man ændrer sin livsstil. Det er de færreste, der ønsker blot at være tyndere i et par dage af gangen, og derfor er det vigtigt, at man vedligeholder sine livsændringer og holder fast i dem. Altså kræver det for nogle mennesker en enorm viljestyrke, og der kan gå længe før, at de vil vænne sig, og lære at elske deres nye livsstil.

Derfor skal du komme godt fra start

Det har i undersøgelser vist sig, at personer, der har tabt mange kilo i løbet af de første måneder, har en langt større sandsynlighed for ikke at have taget på igen et år efter. Dette kan der være flere grunde til, men det skyldes højst sandsynligt, at de for alvor fik blod på tanden, da de så store resultater allerede efter kort tid, og derfor blev ved med at kæmpe mod vægten.

Mange personer har ofte prøvet flere gange at tabe sig for alvor, og de mister hurtigt motivationen, hvis de ikke ser resultater efter en uge. Dette er dog en helt forkert indstilling at have, da man sagtens kan nå at smide mange kilo efter 1 måned selvom, at man nødvendigvis ikke så resultater efter den første uge.

effektiv og nemt

Man skal bare klø på i starten, og virkelig gøre sit bedste for at spise og leve sundt, hvis man gør det, skal man nok se resultater, og disse vil hjælpe en med at forsætte sin nye livsstil.

Tit vil kritikken af diverse slankekur gå på, at man taber sig unaturligt med slankekuren. Dette kan der tit være noget om, da man f.eks. taber muskelmasse, men det skal understreds, at der i princippet ikke er noget usundt ved at tabe sig hurtigt, så længe det blot er fedtdepoterne, der bliver forbrændt.

Altså er indstillingen om, at man til start på sit vægttab vil lave små ændringer i sin livsstil for at tabe sig naturligt, ikke den optimale måde, at påbegynde et vægttab på. Det handler om at komme effektivt fra start, når først man har smidt 2-3 kilo i løbet af den første måned vil man for alvor se en mening med vægttabet, da man oplever, at man bliver slank i en fart.

Slank nu og i fremtiden

Den største udfordring, mange vil støde på, når de forsøger at tabe sig, er at vedligeholde vægttab. Viljestyrke og motivation er her to nøglebrikker til, hvordan man skal kunne forsætte sin nye livsstil efter flere måneder med nye spisevaner.

Det er en langvarig og hård proces, og hvis man har svært ved at tilvende sig sin nye livsstil, skal der nødvendigvis ikke særligt meget til, at kaste en tilbage i usunde vaner. For at vedligeholde sit vægttab er der derfor nogle ting man bør være opmærksom på:

  • Brug din fritid på ting, der gør dig glad, f.eks. dine hobbyer, venner, kæreste eller lignende.
  • Hav god kontakt til dit sociale netværk, og søg hjælp i dette, hvis du oplever problemer i din hverdag, eksempelvis hvis dit arbejdsliv er stressende for tiden.
  • Hold fokus på resultaterne, og vær stolt af dig selv og udstrål til verden, at du vil gennemføre dit vægttab.

Hvis du har fokus på disse 3 ting, vil sandsynligheden for, at du vender tilbage til dine gamle livsvaner pga. udfordringer i dit arbejdsliv eller sociale liv, være meget lavere.

Tab kiloerne med en fedmeoperation

En nyere metode til at opnå et hurtigt vægttab er en fedmeoperation. Der er 3 måder, hvorved man kan få sådan et:

  1. Hvis man betaler privat
  2. Gennem det offentlige
  3. Som forsikringspatient.

Ligeledes skal man opfylde følgende krav:

  • Man skal være 18 år eller ældre
  • Man skal have et BMI på 35 eller højere
  • Man skal have forsøgt at opnå et varigt vægttab med medicin, eller diverse kurer.

Prisen for en privat betalt operation er samlet på 77.000 kr. (privathospitalet Mølholm)

Før at det offentlige betaler, skal man dog ud over de overstående krav have et af følgende problemer:

  • Et BMI over 35 OG én alvorlig sygdom forsaget af fedme, eksempeltvist diabetes
  • Være mindst 25 år
  • Have et BMI på 50 eller over.
  • Slidgigt i knæ eller hofter

Samt andre tilstande, som man kan læse under: http://www.aleris.dk/vi-tilbyder/aleris-hamlet-hospitaler/overvagt/sadan-kommer-du-pa-aleris-hamlet/offentlig-patient/

2 typer af fedmeoperationer

De to mest anvendte metoder i Danmark er:

  • Laparoskopisk gastrisk bypass
  • Laparoskopisk banding

Til fælles for de 2 operationer er, at de mindsker størrelsen af mavesækken og begrænser derved fødeindtaget hos patienten.

Gastrisk bypass i grove træk

Ved denne operation gøres den store mavesæk mindre, og den lille mavesæk syes sammen med tyndtarmen. Ved at gøre dette passerer maden den store mavesæk (bypass), og den kan hurtigere passere gennem tarmsystemet, uden at man optager nært så meget energi fra denne.

Man vil pga. operationen have en nedsat appetit, samt at man vil få det dårligt, når man spiser meget fedt eller sødt, og man undgår derfor dette naturligt. Foruden dette er behandlingen velegnet til diabetikere, da insulinen får en mere effektiv virkning i kroppen. Som det sidste og vigtigste kan man forvente at tabe sig 60-70 % i løbet af et år.

Bivirkninger man kan forvente er:

  • Mavesmerter
  • Øget luft i maven
  • Træthed
  • Hårtab
  • Tyndmave

Der er relativt mange, der oplever disse bivirkninger i en let grad, og nogle få i større. Generelt er der dog stor tilfredshed, da fordelene ved det enorme vægttab opvejer det let.

Banding operationen

Ved denne operationstyper har man udelukkende fokus på at mindske størrelsen af mavesækken, hvilket gøres ved at binde et silikonebånd omkring mavesækken. Det er et fleksibelt bånd, og alt efter hvor stort et indtag af mad mavesækken skal kunne indeholde, kan det reguleres.

Man kan forvente et vægttab på 40-50 %, dog kræver det, at man lever og spiser sundt. Fordelen ved denne operation er dog, at den kan laves om.

Hvis man dog er forberedt på at omlæggekostvaner og spiser 6 daglige måltider, som man spiser over en halv times tid hver, er dette den rette operation, og den har ingen kendte bivirkninger.



Skriv din kommentar

Din e-mail vil ikke blive offentliggjort. *