3 tips til at komme i form efter sommerferien

Udgivet 23.08.19 reklame

For mange har sommerferien stået på afslapning, god mad, vin og drinks i store mængder, og det er måske ikke træningen og den aktive livsstil, der har stået øverst på to do-listen. Vi har her samlet nogle gode råd til at komme tilbage på sporet igen.

Anerkend dit udgangspunkt

For mange er sommerferien slut nu, og arbejdet kalder atter igen. Der er også nogle, der har lang sommerferie eller har valgt at tage den senere her i august måned.

Hvis din hverdag er startet igen, kan det ofte være uoverskueligt at genoptage arbejdet, de praktiske pligter samtidigt med at få dyrket motion og have en aktiv livsstil, som måske har været på pause hen over sommeren.

For det første er det vigtigt at anerkende, at det også er vigtigt at få slappet af og få samlet ny energi til at komme i gang igen efter ferien, og det er helt sikkert sundt bare at gøre lige, hvad man har lyst til uden at have dårligt samvittighed over at have været for stillesiddende.

Første trin til at komme i gang igen er altså at acceptere dit udgangspunkt måske er dårligere end før sommeren. Accepten er vigtig for at kunne få samlet motivationen til at starte op igen.

Start stille og roligt op

Når du først har fundet frem til dit udgangspunkt, gælder det om at komme i gang på en god og passende måde.

Det giver ingen mening at træne amok til at starte med, da det ofte kan lede til overbelastningsskader eller akutte smerter. Hvis du kan lide at løbe eller cykle, kan det være en god ide at starte med at gå eller cykle længere men rolige ture et par gange om ugen.

Når du føler, at du er klar til at lægge et lag på, kan du starte med at løbe en kortere tur om ugen og stadig holde fast i gåturene udover.

Jo bedre din form bliver hen ad vejen kan du måske holde til at løbe eller cykle lidt længere og hårdere ture flere gange om ugen og supplere med andre træningsformer.

Andre træningsformer kunne være styrketræning, dans, pilates, yoga eller sportsgrene, du kan dyrke med dine venner såsom badminton, tennis eller svømning. Det er helt op til dig.

Følg med i dine yndlingssportsgrene

Et andet vigtigt trin i at holde motivationen ved din egen aktive livsstil ved lige, er at blive inspireret af andre aktiver mennesker eller professionelle atleter.

For mange kan det at følge med i venner eller bekendtes sportsoplevelser øge den indre motivation og lyst til at dyrke sport. Heldigvis er der kommet flere muligheder for at kunne følge med i lige præcis din yndlingssportsgren gennem digitale tjenester.

ZibraSport.dk giver dig adgang til mange forskellige sportsgrene på flere niveauer, både events, blogs, interviews og livestreaming.

Så hold dig ikke tilbage, hvis du ønsker at holde din egen motivation ved lige ved at følge din favorit sportsgren hos ZibraSport.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Rikke Eriksen

Rikke er skribent og redaktør på mange af artiklerne her på Doc24.dk. Hendes artikler skrives og redigeres altid i samarbejde med relevant sundhedsfagligt uddannede personer, der har bidraget med den nyeste viden på området. Rikke har en master i journalistik fra Universitet i Oslo.

Find mere information her