4 måder at holde kroppen igang på

Det er sundt for alle, at få bevæget kroppen hver dag. Desuden er det en nødvendighed for kroppen at den bliver motioneret hver dag. Hertil er det endnu vigtigere hvis man sidder ned på kontoret en hel arbejdsdag.

hold kroppen igang
Udgivet 19.02.2019

Hvor meget skal man bevæge sig

Mange har en travl hverdag, her kan dagen allerede se meget uoverskuelig ud og derfor allerede virke for proppet til at man kan presse mere ind.

Men det man skal tænke over er, at mens mange med et klassisk skema – ind i bilen, kør til arbejde, sidde på kontoret, sætter sig ned i bilen, henter børnene, laver mad også sidder man foran fjernsynet. For mange kan dette virke som meget naturligt og tilfredsstillende skema.

Her er det vigtigt, at man husker kroppens sundhed også skal følge med i ens stramme skema. Det er nemlig vigtigt man sørger for at få bevæget kroppen hver dag, hertil minimum 30 minutter om dagen.

Det kan virke uoverskueligt, men det er nødvendigt for kroppen, at den får presset gennemsnitligt 30 minutters motion ind hver dag.

Hvis man ikke får bevæget kroppen hver dag, kan det have skader på henholdsvis kroppens sundhed men også have indflydelse på kroppens funktionalitet.

Hvad kan man nå i et helt presset skema

Hvis man har et alt for presset skema og slet ikke kan finde tid til at dyrke fast træning, så må man sørge for det er de små ting der kompensere.

Tag trapperne på arbejdet, her får man bl.a. dækket en del motion især hvis ens kontor ligger relativt højt i bygningen. Det vil her være optimalt hvis man har mulighed for, at kunne tage turen et par gange op og ned i løbet af en arbejdsdag.

Altid gå eller cykel igennem dagens gøremål. Det er vigtigt man husker, at når dagens ærinder skal klares er det oplagt at man tager sin tohjulet ven eller går turen. Det kan være når man skal på arbejde eller når man skal handle ind, hertil kan man cykle en lille omvej for, at få mere ud af turen.

Stå op så meget som muligt. Har du muligheden af hæve bordet på arbejdet, så gør det så man kan ordne papir arbejdet stående. Ringer telefonen så tal i den mens du bevæger dig.

Lidt mere tid i skemaet

Hvis man har mulighed for at presse lidt mere ind i skemaet, kan man med fordel presse en times motion ind. På den måde, er man sikker på, at man får dækket kroppens behov og mere til.

Fitness

Fitness er altid oplagt fordi, at man har muligheden for at både løfte vægte, men også at hoppe op på et løbebånd. Hertil er der ofte hold man kan melde sig til og på den måde blive skubbet i gang.

Hvis man dog ligesom mange andre ikke er så meget til at stå inde i et fitness center og hører på de store muskelbrød rive vægtene op og ned, kan man med fordel vælge svømning.

Svømning

Når du skal bevæge dig, er svømning en af de bedste alternativer der er lettilgængelige. Det kræver ikke meget, hertil får du mulighed for at komme ned og nyde vandet. Da det ofte er for koldt at tage en dukkert i vandet i Danmark, så kan du med fordel købe adgang til den tætteste svømmehal.

For at begynde, svømning kræver det ikke meget. Det eneste du skal stå for hjemmefra er, at der skal købes noget badetøj.

Når du skal vælge badetøj, er der en del muligheder at vælge imellem især når du selv skal finde det badetøj som du finder dig mest tilfreds med.

Du kan med fordel vælge nogle badebukser fra Waterys 190 forskellige badebukser. Med det brede udvalg er du sikker på, at du kan finde lige det der passer dig.

Det gode ved svømning er, at du aktiverer hele kroppen når du svømmer. På den måde sørger du for at hele kroppen både er aktiv men også udvikler sig hver gang du tager i svømmehallen.

Den rutineret svømmer

Hvis man har lidt mere tid ledig, kan man med tiden vælge at dedikere sig lidt mere til motionen.

Hvis man allerede cykler på arbejde, kan man sammensætte dette med sin svømning.

Man kan nemlig prøve, at træne op til amatør triatlon. Hertil er der ikke nogen krav, men man kan sætte nogle mål for sig selv og på den måde finde et større engagement. Du får testet dine færdigheder ved, at starte med en rute du skal svømme igennem, hertil cykle en rute og slutte af med en mindre løbe rute.

Hvis du beslutter dig for at prøve en triatlon, er det vigtigt du har styr på udstyret du skal bruge, om det er en ny cykel, et par nye løbesko eller en ny våddragt til triathlon.

Det er en god måde at få sat nogle mål i træningen så man ikke går kold i det, hertil kan det også gøre det sjovere når der er et mål at jage.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af alle oplysninger om kroppen, bevægeapparatet og fysiske lidelser i knogler og led. Thorbjørn er uddannet fysioterapeut fra Karolinska Instituttet i Stockholm i Sverige.

Find mere information her