7 adfærdsmønstre, der giver os depression

Nogle gange er der en bestemt grund til, at du får en depression. Andre gange kan det være forskellige faktorer. Læs mere herunder om de syv mest almindelige grunde til, at vi får en depression.

Udgivet 18.08.2016|Senest redigeret 18.01.2019 reklame

Mangler du troen på dig selv og din evne til at handle på det, der er rigtigt for dig? Bliver du let offer for finkleskolen og giver andre ret for at få fred? Og savner du lidenskab og følelser som glæde og vrede i dagligdagen?  

Det er ikke et sted i livet, der giver energi, sjov og følelsen af frihed. Men snarere en oplevelse af, at livet sker i gråtoner uden de store udsving, og at hamsterhjulet tager over. Du oplever dig spændt for andres vogn og får ikke gjort alt det, du ønsker dig.

Hjælp, hvordan ændrer jeg det!

Din redning i denne onde cirkel er at begynde at mærke dine kropslige reaktioner. At tage de følelser du har alvorligt og handle, når du tydeligt mærker, at det du er i gang med ikke føles rigtigt.

De første tegn på, at du ikke er i balance kan være en stikkende fornemmelse i maven af utilfredshed og følelsen af utilstrækkelighed i dine relationer. Måske er det længe siden, at du har sat kursen for, hvor I skal hen i ferien – hvad Du vil lave i weekenden eller hvordan indretningen i stuen skal se ud? Altså du må begynde at tage ansvar og del i de helt almindelige ting i familielivet.

Pauser og refleksion

Lever du efter, hvad du tror, andre forventer og gemmer dig i arbejde, fyldte kalendere og andre overspringshandlinger? Her risikerer du at miste evnen til at finde din retning i livet og ender med at følge det forkerte spor.

En super travl hverdag er eminent til at hindre dig i at mærke dig selv. Du fylder dit liv med alle mulige andre ting end, hvad der sker lige nu i livet. Er du altid på vej til noget eller væk fra noget inden næste møde/event/aftale, når du aldrig at tjekke ind hos dig selv og opage, hvor du er lige nu. Hvad der egentlig er vigtigt for dig lige nu og om det måske skal nå at overveje noget, inden du tager den næste beslutning.

Bryd ensomheden ved at kommunikere

Jo mere du holder dine ønsker, tanker og følelser for dig selv, og lader dem blive til indre dialog – jo længere væk kommer du fra det, du egentlig har lyst til, nemlig nærvær, dialog og kontakt.

Måske har du lært at holde det, der er svært følelsesmæssigt for dig selv. Du har ikke lært at vise din sårbarhed og bede om hjælp. Det er ikke så slemt, tænker du måske og bakser videre, som en såret kriger uden at tale med en levende sjæl om alle dine tanker, følelser og sorger. Du vil mærke en ensomhed og alting bliver tungt og trægt for dig, da du bærer alle dine byrder alene. Her vil det gøre en stor forskel, hvis du taler med din partner, kollega eller venner om de tunge emner. Ikke at de kan løse dine udfordringer, men de kan lytte og give deres syn på sagen og du får luft og krop og sind vil mærke en lettelse.

7 vigtige årsager til, at du føler dig deprimeret.

1: Ikke lytter til dig selv/overhører egne behov

Du er blevet en sand mester i at fornemme og gætte på, hvad din partner, børn eller kolleger har af behov. Ja, inden de selv siger det, har du en løsning eller et forslag til, hvad du kan gøre for at afhjælpe deres ’problem’. Det er den sikre vej til at ignorere dine ønsker og behov, da du er så optaget af andre, så du ’forlader’ dig selv og ikke tager dét alvorligt, du selv måtte have brug for.

2: Ubalance mellem det rationelle og det emotionelle

Alting handler om balance i livet. Derfor er det vigtig for dig at have både den rationelle tilgang til livet, hvor fornuft, tanker og analyse råder samtidig med, at du også lader nærvær, empati, kropssignaler og følelser fylde. Lad begge sider komme til, så du mærker balancen og dermed bliver autentisk, fokuseret og rolig.

3: Hvis du er afhængig af ros og anerkendelse udefra

Der er meget vundet, hvis du kan lære at fylde dit eget bæger op. Altså give dig selv anerkendelse og omsorg, når noget er svært, og du møder modstand. Husk at fejre dine sejre og vær stolt af det, du har udrettet. Det vil føle dig ufri, begrænset og afhængig, hvis du kun lader det gode trænge ind, når det kommer fra andre.

4: Sluger for mange kameler

Har du længe undladt at stoppe folk, der træder ind over dine grænser? Får du ofte ikke sagt nej i situationen, men opdager først bagefter, at det ikke var okay?

Der kan være flere årsager til det, men ofte er uro for konflikter det, der stopper os. Det er usundt for dit helbred, hvis du ikke træder i karakter og viser, hvad du vil være med til. Du risikerer at ophobe irritation og din krop bliver urolig.

5: Holder livsforandringer som skilsmisse, dødsfald og mistet job for dig selv

Vi er som mennesker glade for det velkendte og trygge, og føler os truet, når vi skal ud af comfortzonen. Derfor reagerer vi ofte kraftigt, når vi bliver skilt, mister vores job eller en i familien dør fra os. Alt forandres og det er utrygt indtil vi igen har fundet fodfæste og opdager, at vi også klarede det. Det mest effektive måde at komme videre på er ved at tale med dine nære relationer om det, der er svært.

6: Når du længe har fokuseret på det, der ikke virker

Ved at fokusere på det, der ikke virker, mister du troen på dig selv og din formåen. Hverdagen bliver grå og trist uden udsigt til noget positivt. Over tid vil det være en effektiv måde at holde dig selv nede på, hvilket mange desværre ikke er bevidste om. Når du mister fokus på det vigtige, og i stedet bliver optaget af det dårlige, er der risiko for, at du bliver vred, trist og kortluntet og til gene for dine omgivelser. Det falder tilbage på dig selv og har store konsekvenser for din livskvalitet og livsglæde.

7: Travlhed hindrer dig i nærvær og dybere kontakt

En fuld kalender og et job med utallige møder og konferencer, er et effektivt panser mod at mærke dig selv og de følelser, der banker på. Er du altid på farten også i weekenden og når du holder ferie? Føler du dig mere udmattet efter en lang sommerferie end inden? Det er måske blevet så stor en del af din rutine, at du slet ikke har opdaget, at hamsterhjulet har nappet dig også i din fritid.

Ønsker du at ændre tempo og træne dit nærvær, kan du starte med at rydde op i kalenderen og kun vælge det mest vigtige. Giv dig selv 10 min. Pause et par gange om dagen, hvor du sætter dig ned og trækker vejret så langt ned i maven du kan. Stilhed omkring dig og lyt til din vejrtrækning og tøm dit hoved for tanker. TRÆN DET! Og husk at sige NEJ, når noget ikke er vigtigt. Du behøver ikke at klare det hele – det er der ingen, der kan.

Artiklen er skrevet af Annette Jønsson fra Mandeterapeut.dk

Denne artikel er godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af alle oplysninger om kroppen, bevægeapparatet og fysiske lidelser i knogler og led. Thorbjørn er uddannet fysioterapeut fra Karolinska Instituttet i Stockholm i Sverige.

Find mere information her

Skriv en anmeldelse
5/5