Gode råd til en bedre og sundere tilværelse

Selvom vi alle ved, at vi bør leve sundt, kan det være svært at komme i gang. Drømmer du om at leve sundere, men ved du ikke, hvordan du skal begynde, kan du få masser af gode råd herunder.

poseidon
Udgivet 21.09.17 reklame

På trods af en ellers god levestandard er vi danskere langtfra en af de sundeste folkefærd. Det er der mange forklaringer på. En af dem bunder selvfølgelig i traditioner. Danskere kan godt lide det gode liv, men det har helt klart også noget at gøre med vores levestil.

Det er ærgerligt, at mange mennesker skal leve usunde, da sundhed generelt giver en bedre og mere lykkelig tilværelse. Hvis det er noget, du kan nikke genkendende til, bør du læse videre i det følgende, hvor vi kommer med gode råd og tips til, hvordan du kan få en mere sund levestil.

Du er hvad du spiser

Det er en kliché, men det gør det ikke mindre sandt. Alt for mange danskere spiser usundt. Det er ikke fordi, man behøver at være fanatisk med, hvad man putter i munden. Man skal selvfølgelig have lov til at spise de søde sager engang imellem, men det handler om at opretholde de gode vaner til hverdag.

Et godt tip er at holde en såkaldt ’cheat day’ en gang om ugen. På denne cheat day må du simpelthen spise lige, hvad du har lyst til. Her bliver alle dine dejlige madfantasier udlevet, hvilket som regel betyder, at der lige går et par dage igen, før du har lyst til at spise slik og lignende igen. Modsat giver dette også en positiv effekt, som man måske kan huske fra ’fredagsslik’ som lille. Det er med andre ord mere lækkert at spise slik og søde sager, når man er nået til det punkt, hvor man savner og ’craver’ det. Resultatet bliver dermed, at du spiser mindre usundt og nyder det mere, når du tillader dig selv at synde.

Resten af ugen skal du så spise forholdsvis sundt. Hertil er det en god ide at finde ud af, hvor meget du forbrænder dagligt i hvile. Med udgangspunkt i dette kan du lave din kostplan i forhold til, om du skal tabe dig, holde din vægt eller tage på. Ønsker du at tabe dig, hedder tommelfingerreglen, at du skal spise mindre kalorier end du forbrænder. Ønsker du at tage på, hedder opskiften det modsatte. Hvis man ønsker at tage på, skal man dog huske at gøre det på den sunde måde. Dette vil sige, at man ikke udelukkende må leve af is og lagkage det næste stykke tid. Kroppen skal stadig have sine sunde nærings- og fedtstoffer. Du kan fx få de sunde fedtstoffer gennem nødder og kerner, naturlige olier og avocado.

Det æstetiske element

Et sundt liv er også, hvor man er tilfreds med, hvad man ser i spejlet. Meget har det selvfølgelig at gøre med ens selvværd, og man vil formentlig aldrig være helt tilfreds uanset, hvor meget man gør.

Der er dog nogle ting, du kan gøre, som vil hjælpe mange mennesker. En af de disse ting er en hårtransplantation. Rigtig mange, særligt mænd, taber håret – og det til stor frustration. Man kan selvfølgelig lære at leve med det, og leve godt med det, men hårtransplantation er efterhånden blevet så effektivt, at man ligeså godt kan gøre noget ved.

Det er ikke fordi du bliver sundere ved sådan et tiltag, men det gør dig gladere at kigge i spejlet, og man skal huske at sundhed også kommer indefra, hvis man er glad for sin tilværelse.

Motion er nøglen

Det kan ikke understreges, hvor vigtig motion er for dit helbred og din tilværelse generelt. Motion giver dig overskud og giver dig et længere liv. En tommelfingerregel lyder på, at man lever 7 timer længere for hver ene time du dyrker motion. Det må man sige, er godt givet ud!

Hvis undskyldningerne hober sig op og det kan være svært at komme afsted til træning, kan det være en god ide at lave aftaler med andre. Det er dobbelt så svært at skulle slæbe sig selv afsted i fitness eller på landevejene, hvis man udelukkende har en aftale med sig selv. Måske får man dårlig samvittighed, men ikke nær så meget, som hvis du måtte aflyse med din træningspartner. Derfor – find en træningsmakker og lav faste aftaler om træning. det behøver ikke være så kompliceret!

Det samme gælder motionsformen. Langt de fleste, som ikke træner på fast basis, kan let skræmmes af de mange nye og komplekse træningsformer. Markedet er efterhånden stoppet med ekstremsport og såkaldt ’livsstilssport’, som på skift forsøger at overgå hinanden i gadgets og hvad der er mest ekstremt. Man behøver dog ikke sætte livet på spil og købe sig fattig i udstyr, for at få den regelmæssige motion. Bor du for eksempel på en villavej, kan I lave en aftale med alle på vejen om, at der er fælles gåtur (med eller uden hund) klokken 21 hver aften. De mere traditionelle forslag tæller også ting som at tage cyklen på arbejde, og lade elevatoren stå og tage trapperne, når man kan. Måske er disse eksempler gængse – men de virker!

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af alle oplysninger om kroppen, bevægeapparatet og fysiske lidelser i knogler og led. Thorbjørn er uddannet fysioterapeut fra Karolinska Instituttet i Stockholm i Sverige.

Find mere information her