Guide: Det kan du gøre for at undgå en vinterdepression

Lider du af vinterdepressioner, er det vigtigt, at du tager vare på dig selv, så du kan forebygge de ubehagelige nedture, dit humør tager om vinteren. Læs mere herunder om, hvilke gode evner der kan forhindre eller mindske depressionen.

vinter depression
Udgivet 05.11.2017 reklame

Vi går snart vinteren i møde og det betyder tid til hyggelige dage. Men det er samtidig også tiden, hvor mange af os oplever at blive ramt af en vinterdepression – i større eller mindre grad. Men du kan heldigvis gøre meget selv, for at undgå at vinterdepressionen tager over. Vi kommer med vores bedste råd her.

Få frisk luft

Et af de bedste råd, til at undgå at blive deprimeret om vinteren, er at sørge for at få nok frisk luft. Frisk luft er vigtigt hele året, men om vinteren, hvor det er koldt, er vi ofte mindre ude. Men selvom det er koldt, er det vigtigt at få frisk luft i løbet af dagen.

Frisk luft er nemlig med til at gøre os gladere, og for at undgå at blive for trist om vinteren er det vigtigt at tage en gåtur indimellem, hvor du er ude i længere tid. Det er også vigtigt, at du husker at lufte ud i din bolig. Også selvom der så bliver lidt koldere indenfor i et øjeblik, er det vigtigt at lufte ud.

Spis sundt – suppler evt. med kosttilskud

Et andet vigtigt aspekt om vinteren at huske den sunde kost. Det er selvfølgelig også vigtigt hele året, men om vinteren er der nogle vitaminer som vi får færre af end om sommeren.

Det er fx D-vitamin, som vi blandt andet får gennem sollys. Om vinteren er der dog desværre ikke meget sollys og mange danskere mangler derfor D-vitamin. Symptomerne på D-vitamin mangel er blandt andet manglende energi – og manglede energi kan være med til at fremme vinterdepression.

Samtidig er det generelt vigtigt at huske at spise massere af grøntsager og undgå for mange af de usunde varer. En sund krop er nemlig også vigtigt for at komme igennem vinteren uden for mange triste dage.

Få nok søvn

Et tredje råd til at undgå vinterdepression er at sørge for at du får nok søvn. Søvnunderskud kan i det lange løb føre til flere forskellige sygdomme – herunder stress og depression. Derfor er det alfa og omega, at du får sovet nok i løbet af vintermånederne for at holde vinterdepressionen væk.

For at sove godt gælder det blandt andet om at have et soveværelse der er indrettet godt. Det handler blandt andet om at have de rigtige lamper, så du fx ikke bliver forstyrret af kraftigt lys om aftenen. Samtidig er en god seng selvfølgelig også vigtig. Du kan med fordel overveje hvilken seng der vil være god for dig. Her handler det specielt om hvilken madras du bedst kan lide. Men du kan fx også overveje, om du godt kunne tænke dig en elevationsseng hvis du godt kan lide at læse inden du skal sove.

Forkæl dig selv

En anden god måde at holde vinterdepressionen væk, er ved at forkæle dig selv i løbet af vinteren. Du kan forkæle dig selv på mange måder. Du kan fx give dig selv lov til at tage en friaften, hvor der hverken skal gøres rent eller noget andet, men bare være tid til afslapning.

Du kan også give dig selv lov til at spise ude eller tage noget lækkert mad med hjem, så du ikke skal tænke på madlavning.

En tredje måde, til at forkæle dig selv, kan være ved at tage på shoppingtur og købe lidt nyt tøj eller en ny ting til boligen. Det giver en dejlig følelse, at købe noget nyt, og det kan derfor også være med til at holde vinterdepressionen væk.

Husk motionen

Du har sikkert hørt før, at motion gør os gladere. Motion er derfor også en måde at være glad om vinteren. Mange har måske en tendens til at glemme motionen om vinteren, fordi det er koldt og mørkt udenfor og derfor er der mange, der springer over en ekstra gang.

Men motionen er vigtig, og det er derfor en god idé at komme af sted. Og motion behøver ikke at være flere timer i fitnesscenteret. Det kan sagtens være en rask gåtur hvor du så samtidig får noget frisk luft – som tidligere beskrevet også er vigtigt.

Du kan også overveje at gøre brug af holdningskorrigerende tøj. En dårlig holdning kan nemlig være med til at give en dårlig følelse og er samtidig heller ikke godt for sundheden. En god måde, at sikre at din krop har det godt er dermed ved at bruge holdningskorrigerende tøj der hjælper med at opretholde en god holdning.

Overvej at gøre brug af lysterapi

Hvis du er blevet ramt af vinterdepressionen kan lysterapi være en af bedste måder, at slippe af med den igen. Lysterapi foregår typisk ved, at du har en stor lampe, som du skal sidde ved noget tid i løbet af dagen.

En af grundene til at mange får en vinterdepression er fordi det er mørkt udenfor meget af dagen, og det hele derfor kommer til at virke mørkt. Derfor er lysterapi en af de mest effektive metoder til behandling af vinterdepression.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Rikke Eriksen

Rikke er skribent og redaktør på mange af artiklerne her på Doc24.dk. Hendes artikler skrives og redigeres altid i samarbejde med relevant sundhedsfagligt uddannede personer, der har bidraget med den nyeste viden på området. Rikke har en master i journalistik fra Universitet i Oslo.

Find mere information her