Guide til en bedre hverdag – 6 gode tips

Guide til en bedre hverdag – 6 gode tips

Dan Turell skriver i sit digt Hyldest Til Hverdagen: ”Jeg holder af hverdagen. Mest af alt holder jeg af hverdagen.” Men der er nok ikke mange der kan sige som Dan Turell at man ”holder af hverdagen” For mange er hverdagen blevet 5 stressende dage, men her kommer der et par råd til hvordan du kan komme til at holde mere af hverdagen.

Læg en ugeplan

Første tip til en gladere hverdag, er at lægge en ugeplan, i slutningen af den foregående uge. Hvis du laver en ugeplan, og får et overblik over den kommende uge. Når du har en plan for ugen, bliver det meget nemmere at overskue ugen, og du kan se hvornår, du har tid til overs.

Det er vigtigt at skrive de ”små ting” såsom rengøring og madlavning ind i ugeplanen, for at planen kommer til at give mening. Ellers kommer al den ledige tid til at gå med nogle af de kedelige pligter, i stedet for at du kan bruge tiden på noget sjovere.

Brug tid på noget du gerne vil

Når du har lavet en ugeplan, har du mulighed for at se hvornår du har tid tilovers. Når du ved det, kan du planlægge nogle ting du gerne vil nå i hverdagen. Det kan fx være at læse flere bøger, løbe nogle flere ture, se din favorit serie eller noget helt andet. Meningen er bare, at når du har en ugeplan og skriver de ting du gerne vil nå ind i den, har du en meget bedre mulighed for at nå det hele.

Hvis du begynder at finde tid til at gøre noget, du har lyst til, i stedet for at det hele ender med trælse pligter, vil du komme til at holde mere af hverdagen, fordi der så også er plads til de ting du har lyst til at bruge tid på.

Husk at kosten har en vigtig rolle

For at få en god hverdag, med massere af energi, spiller kosten en enormt stor rolle. Din kost er afgørende for, om du har energi nok i din hverdag. Hvis du er meget træt, kan du overveje at få tjekket om du får alle de vitaminer du skal have, blandt andet mangel på D-vitamin kan gøre dig mere træt.

En måde hvorpå du kan sikre at hverdagsmaden også bliver sund mad, er ved at lave en madplan. Hvis du har en madplan, og en opskrift klar til hver aften, skal du ikke tænke på hvad I skal have at spise en time før spisetid, og du slipper derfor for risikoen med at tage de nemme, og ikke så sunde, løsninger.

Hvis du alligevel laver en ugeplan, er det hurtigt at lave en madplan i samme omgang, og derfor ikke noget der behøver at være tidskrævende.

Slut fred med din krop

Hvis der er noget der kan irritere, er det hvis der er noget på vores krop, som vi er utilfredse med – og det er der ofte. Selvom det virker som en lille ting, kan det godt være med til at give en hårdere hverdag.  Hvis man har det dårligt med sin krop, kan det hurtigt gå ud over ens lykkefølelse.

En måde hvorpå du kan få en gladere hverdag, er hvis du gør noget ved de punkter på kroppen, som du er utilfreds med, eller simpelthen slutter fred med din krop.

Begge dele kan dog være svært. Hvis der er noget vi bare er dybt utilfredse med, er det svært at slutte fred med det sådan lige uden videre. Alt efter hvad det er på din krop du er utilfreds med, kan det derfor være løsningen at få gjort noget ved det, så du slipper for blive irriteret over det. Hvis det fx er noget ekstra fedt, der sidder et sted, hvor du ikke synes det skal være, kan du få lavet en fedtfrysning, og komme af med det på den måde.

Spar tid på dine indkøb

En nem måde at få en bedre hverdag, er hvis du kan finder måder, hvorpå du kan spare tid i hverdagen. Men det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, når de fleste af os har en stresset hverdag.

Men en måde hvor du kan spare meget tid, er hvis du flytter dine daglige indkøb online. Det er både dine dagligvarer, nye ting til boligen, tøj eller hvis du skal finde en fødselsdagsgave, at du kan købe ind online.

Hvis du har lavet en madplan, kan du handle ind til hele ugen en gang, og behøver ikke at tænke over det resten af ugens dage.

Hold dig helt fra arbejdet når du har ferie

Når hverdagen holder pause og det er ferietid gælder det om at holde helt ferie, det vil sige ingen arbejdsmails eller generel snak om arbejde. Hvis du holder dig helt væk fra arbejdet, får du en langt bedre ferie, end hvis du bruger tid på dit arbejde, når du burde holde fri. Og når du har en god ferie, vil du have mere energi til at vende tilbage til hverdagen bagefter. Hvis du mangler inspiration til din næste ferie, kan du finde inspiration på denne her side.

Thorbjørn Petersen

doc24.dk

Find mere information her

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn er uddannet fysioterapeut, men har i de seneste år fokuseret mere på sind og krop. Thorbjørn elsker at hjælpe vores mange læsere med at få besvaret nogle af deres spørgsmål via brevkassen.