Investér i din sundhed og få en sundere livsstil

Har du brug for at tage din livsstil op til revurdering, så du kan blive sundere og fittere? Her kan du få inspiration til, hvordan du kan dyrke mere motion og spise sundere.

Udgivet 15.10.2018

Det kan ofte være irriterende, når man fanger sig selv i en usund rutine. Derfor kan det være rart, en gang i mellem at gøre noget andet end det man plejer at gøre. I denne artikel, får du et par gode råd med på vejen til, hvordan du kommer ud af den rutinepræget hverdag og får en sundere livsstil.

Lær din krop at kende

Til at starte med, kan det være meget svært at overskue, hvor man skal starte. Det kan anbefales at leve som du plejer i en uge mere, inden du starter på din nye livsstil. I denne uge skal du dog iagttage dig selv. Du skal skrive ned, hvad du spiser til morgenmad, mellemmåltider, frokost og aftensmad.

På den måde, kan du meget nemt danne dig et overblik over, hvad du egentlig hælder indenbords. Du bør også notere, hvor meget du dyrker af motion om dagen. Her kan du skrive, hvilke fysiskaktive aktiviteter du har lavet og i, hvor lang tid du har været aktiv i den pågældende sportslige aktivitet.

Når du er nået så langt, skal du understrege de ting, som du vil have lavet om på eller gjort bedre. På den måde kommer du hurtigt i gang med at lære din nuværende krop og livsstil at kende. Der findes mange forskellige måde at komme i form på og få en sundere livsstil.

Erstat det usunde med noget, som gavner din krop

Det kan godt være svært at bryde rutinerne. Det er derfor det som regel bliver en rutine. En nem og simpel opskrift på dette, er en masse viljestyrke, en hel del engagement og en temmelig stor sjat vedholdenhed. Herfra er det egentlig bare at komme i gang.

En glimrende basiskostplan

Det kræver ikke så forfærdelig meget at få en sundere livsstil. Herunder kan du se en ganske udmærket basiskostplan, som passer til en sund livsstil med lidt variation.

  • Din nye morgenrutine
    Noget af det første du skal gøre når du starter din nye dag, er at tage et stort glas vand på tom mave. Vandet må ikke være alt for koldt, da dette kan give mavesækken et ubehageligt morgenchok, som kan give dig mavepine i længere tid.

Når du tager et stort glas vand om morgenen på tom mave, vil din krop optage det hurtigt, da din krop laver en lettere dehydrering når du sover. Derfor er det vigtigt med godt med vand om morgenen.

Skal du køre dette helt efter bogen, skal du vente med at spise morgenmad cirka 45 minutter efter du har drukket dette glas vand. Det giver nemlig kroppen tid til at tage imod vandet på bedste vis, så det ikke blandes med din morgenmad.

Din morgenmad, skal være en god omgang havregrød, da havregryn er fyldt med gode mineraler og antioxidanter og fibre til din krop. For at gøre den lidt lækker i det, kan du eventuelt komme nogle blandede bær, nødder og små æbletern. Skal du have prikken over i’et med også, kan du drysse lidt kanel ud over grøden, som spiller godt sammen med den sure/søde smag fra frugterne og bærerne.

  • Frokost

Efter du har spist morgenmad, skal du lade der gå et par timer før du spiser noget igen. Spiser du morgenmad kl. 07:00, skal du vente et par timer, hvorefter du skal spise et stykke frugt eller andet let. Kl. 12:00 står den muligvis på frokost, hvor du skal spise en masse grønt og proteinholdigt mad.

Prøv at undgå for meget stivelse, såsom pasta og kartofler blandet med kød, da dette godt kan resultere i oppustethed og mavepine. Dernæst skal du igen vente et par timer før du skal spise igen. Her skal du igen blot tage en lille hapser, som eventuelt kan være et stykke frugt eller grønt. Dette kan for eksempel være et par gulerødder som du skal spise et par timer før du skal spise aftensmad.

  • Aftensmad

Som tommelfingerregel, skal du så vidt muligt forsøge at spise 5 til 6 gange dagligt. 2 til 3 af måltiderne, skal selvfølgelig være noget meget let mad. Her kan du spise et stykke frugt eller grønt efter smag og behag. Din aftensmad skal bestå af noget let, da du rent faktisk tager på, når du går i seng med mad i maven.

Dette er på grund af, at kroppen ikke forbrænder ligeså godt om natten, da kroppen er i en slags dvale, når vi sover. Du kan eventuelt spise noget suppe eller noget, der indeholder grøntsager. Ønsker du at tabe dig, skal du nærmest ikke spise noget særligt til aftensmad. Denne kan blot bestå af en rugbrødsmad med noget sundt pålæg eller noget andet let.

Et godt trick til motion på en sjov måde

Det kan oftest godt være svært at få taget sig sammen til at hoppe i løbeskoene og ud på en løbetur. Men dette er dog en fremragende måde at få motioneret på og det brænder rigtig mange kalorier. Har du ikke kampgejst nok til at hoppe i løbeskoene, kan vi anbefale, at du anskaffer dig en god cykel.

Det er som regel oftest lettere at komme afsted på en cykeltur, da det hele hurtigt kan blive lidt sjovere på en cykel. Skal du have sådan en sag, kan det godt gå hen og blive en kende dyrt. Dog er det en investering værd at gøre sig.

Er kapitalen et problem, har du mulighed for, nemt og hurtigt at låne penge hos fair-laan.dk. Du kan komme direkte til hjemmesidens brugervenlige søgemaskine ved hjælp af dette link.

Ved brug af disse råd, kan du hurtigt få etableret nogle gode sunde vaner for dig selv. Du vil meget hurtigt mærke forøget energi, en sundere krop og et gladere sind. Vi anbefaler, at du bruger din nye cykel på arbejde, da du rent faktisk kan dække din daglige obligatoriske 30 minutters anbefalede motion ind med dette smarte fif.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Rikke Eriksen

Rikke er skribent og redaktør på mange af artiklerne her på Doc24.dk. Hendes artikler skrives og redigeres altid i samarbejde med relevant sundhedsfagligt uddannede personer, der har bidraget med den nyeste viden på området. Rikke har en master i journalistik fra Universitet i Oslo.

Find mere information her