kosttilskud b

Kosttilskud kan forbedre træningsresultaterne

Kosttilskud kan forbedre træningsresultaterne

De fleste af os ønsker at leve sundt, og kosten er af stor betydning i den sammenhæng. Men træner du kan det være svært at få især proteiner nok til at opnå den ønskede vækst i f.eks. muskelmasse. Det er her kosttilskud kan give et effektivt boost.

Vil du leve sund er de generelle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen et godt sted at starte. De sidder ganske godt fast i vores bevidsthed: Spis varieret, magert og groft, spis frugt og grønt, spar på salt, sukker og mættet fedt osv.

Sundhedsstyrelsens kostråd er dog meget generelle og møntet på en gennemsnitsdansker, og derfor er de ikke nødvendigvis helt optimale, hvis du skiller dig for meget ud fra gennemsnittet. Hvis du ofte træner hårdt og længe, er du ikke længere ”gennemsnitlig”, og det kan ikke overraske, at du i den situation kan have behov for at supplere de generelle kostråd en smule.

Vælg kosttilskud med dokumenteret effekt

Markedet for kosttilskud bugner af spændende produkter og gyldne løfter, men det gælder om at være kritisk. Der er masser af samvittighedsløse producenter, som i jagten på hurtig profit opfinder det ene mirakelprodukt efter det andet. Sådanne produkter er i bedste fald virkningsløse, men der er mange eksempler på, at underlødige kosttilskud kan være direkte skadelige for helbredet.

Det er derfor vigtigt at gå efter kosttilskud fra anerkendte producenter. Også her kan du selvfølgelig finde kosttilskud, som måske mere er basereret på tradition og tro/overtro end egentlig videnskab. Men der findes faktisk en del kosttilskud, som på baggrund af mange kliniske tests har en klar dokumenteret effekt, og som er velafprøvede og sikre at bruge. Læs mere om kosttilskud her.

Proteinpulver er et af de mest brugte kosttilskud

Uanset om du træner med henblik på muskelvækst eller en veltrimmet krop, har du brug for mere protein end en stillesiddende gennemsnitsdansker. I udgangspunktet kan det sagtens lade sig gøre at dække det ekstra proteinbehov med ”almindelig mad”.

Mange studier har dog vist, at muskelopbygning og restitution fremmes meget betydeligt, hvis proteinerne indtages lige efter træningen, og her er det lidt problematisk med maden. De færreste har lyst til at indtage middagen på træningsbænken, omgivet af sure strømper og armsved.

Derfor bruger langt de fleste seriøse sportsudøvere i stedet proteinpulver, som nemt og hurtigt kan blandes op og indtages i forbindelse med træningen. Læs mere om proteinpulver fra en af Danmarks bedste producenter Bodylab her.

Kreatin er et overset vidundermiddel

Selv om kreatin både er billigt, sikkert at bruge og har en veldokumenteret effekt, er det ukendt for mange, og det er lidt en skam. Kreatin forefindes naturligt i musklerne, og gør dem i stand til at yde lidt ekstra på den korte bane.

Ved at supplere med ekstra kreatin, bliver du i stand til at yde en anelse mere under træningen. Det er især effektivt, hvis du træner med henblik på muskelvækst, eller dyrker en anden sportsgren, som kræver kortvarige kraftudladninger.

Kreatin binder lidt ekstra vand i musklerne, så du vil typisk tage en lille smule på. Det er dog bare vand, så der er ingen grund til panik. Den ekstra fylde i muskulaturen giver i øvrigt ofte anledning til et lækkert ”pumpet” udseende. Så det er en ekstra positiv bivirkning, hvis det er muskelvæksten, der er i fokus.

Du kan finde kreatin pulver her hos Bodylab.

Sæt turbo på muskelvæksten med aminosyrer

Når du indtager protein, går fordøjelsen i gang med at nedbryde protein til aminosyrer. Aminosyrerne transporteres derefter rundt med blodet, og bruges af kroppen til at opbygge forskellige former for nye proteiner, som er byggesten til muskler og væv. Pga. fordøjelsessystemets træghed, går der ganske lang tid fra proteinindtagelsen til de vigtige aminosyrer havner i blodbanen, og det er ikke 100 % optimalt i forhold til muskelopbygning og restitution.

Heldigvis fås de frie aminosyrer også som kosttilskud, både som pulver, piller eller på flydende form, og det kan være en smart måde at skyde genvej på, hvis du går efter det perfekte resultat. Der findes 20 forskellige aminosyrer, men de vigtigste er de såkaldte BCAA-aminosyrer, som derfor er meget populære som tilskud.

Ginseng giver mere energi til træningen

De fleste af os kender til perioder med reduceret energiniveau, hvor det kan være svært at svinge sig op til at få trænet efter planen. Det forekommer f.eks. ofte, hvis du ”cutter” eller på anden vis har valgt at reducere kalorieindtaget i en periode. I sådanne situationer kan det være guld værd med ekstra energi fra kosttilskud, og ginseng-roden er manges foretrukne energibooster.

Ginseng har været kendt og brugt som vitaliserende kosttilskud i tusinder af år, og moderne forskning bekræfter også effekten. Der findes mere end 10.000 videnskabelige undersøgelser af ginseng, som dermed er det måske mest veldokumenterede kosttilskud i hele paletten.

Manglende omega-3 indtag er usundt

Et af vestens helt store sundhedsmæssige problemer er forskydning af fedtsyrebalancen. Mættet fedt indgår i stadig stigende grad i vores fødevarer, og en af de synlige følgevirkninger er overvægt.

Problemet stikker dog endnu dybere, for det overdrevne indtag af mættede fedtsyrer forrykker kroppens balance mellem de forskellige typer af fedtsyrer, og det er meget sundhedsskadeligt. Det helt primære problem er, at de sunde omega-3 fedtsyrer så at sige drukner i mættet fedt.

Den usunde fedtsyrebalance menes at være et af de største sundhedsmæssige problemer overhovedet. En lang række af de mest kendte livsstilssygdomme, såvel fysiske som psykiske, menes at være en følge af det alt for lave omega-3 indtag. Fed fisk indeholder meget omega-3, og derfor anbefaler sundhedsstyrelsen, at vi generelt spiser mere fisk.

Skyd genvej med ren fiskeolie

Der er flere problemer forbundet med at spise fisk. Dels er det dyrt, og dels er der mange, der ikke bryder sig så meget om smagen. Den tiltagende forurening af havene medfører desuden en ophobning af tungmetaller og andre skadelige stoffer i fiskene, som stiller os i lidt af et dilemma. Vi har brug for fiskeolien, men skal helst undgå tungmetallerne.

Løsninger ligger lige for, idet fiskeolie med mange omega-3 fedtsyrer kan fås som kosttilskud. De fleste foretrækker at indtage olien som kapsler, da man så helt undgår ”levertran-smagen”. Ud over at rette op på fedtsyrebalancen, spiller omega-3 også en central rolle for bl.a. smøring af leddene, hvilket er særlig vigtigt, hvis du træner meget.

Kosttilskud behøver ikke være kunstig kemi

Der findes masser af kunstigt fremstillede kosttilskud af tvivlsom kvalitet. Men som vi har set, kan kosttilskud altså også være helt naturlige stoffer, som på veldokumenteret vis kan underbygge dit velbefindende og styrke din træning, så du kan opnå endnu bedre resultater.

Hvis du leder efter flere måder til at øge din egen sundhed, kan vi varmt anbefale denne side.

kosttilskud b

Thorbjørn Petersen

Dok24.dk

Find mere information her

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn er uddannet fysioterapeut, men har i de seneste år fokuseret mere på sind og krop. Thorbjørn elsker at hjælpe vores mange læsere med at få besvaret nogle af deres spørgsmål via brevkassen.