Øget styrke og øget udholdenhed med pre-workout

Med et preworkout kosttilskud kan du få ekstra meget ud af din træning. Vitaminerne og mineralerne giver dig en større grad af udholdenhed, så du virkelig kan give den gas. De er derfor essentielle for dig, der træner meget.

Udgivet 10.05.2017 reklame

Flere og flere danskere tilmelder sig fitnesscentre og begynder at træne. Vi kan snakke om at vi har fået en fitnesskultur her i landet. Det giver god mening, når man dels tænker på at flere og flere af os får stillesiddende jobs og dels at der er større og større fokus på sundhed i tiden og befolkningen.

Første skridt er fitness-abonnement – næste skridt er kosttilskud

For mange fitnessgængere er det nok at tage ned i centeret og træne et par gange om ugen. Det holder vægten nede og kroppen rimelig fit. Men så er der dem, der vil noget mere med deres træning. Alle sportsgrene eller hobbyer har en vis procentdel af udøvere, der begynder at nørde deres interesse og gerne vil have det optimale udbytte. Hører du til den procentdel, så kommer du ikke uden om at kombinere din træning med forskellige kosttilskud.

I denne artikel er fokus på det såkaldte pre-workout, men andre populære tilskud er proteinpulver. Fitness-blog har lavet en god guide til alle de mange former for kosttilskud til træning. Den kan du læse her.

Hvad er pre-workout?

Pre-workout er et kosttilskud som du indtager lige inden du skal i gang med en ekstra hård gang træning, hvor du gerne vil præstere noget særligt og have det maksimale ud af dit træningspas. Der findes forskellige varianter af tilskuddet, men de indeholder typisk stoffer som koffein, beta-alanin og kreatin.

Fokus på styrke eller udholdenhed

Hvilken type af pre-workout du skal vælge handler lidt om hvad du gerne vil opnå. Vi kigger her på de to mest almindelige tilgange: styrke eller udholdenhed.

Vil du gerne træne med øget styrke, skal du vælge et pre-workout-produkt, der indeholder stoffet kreatin. Styrketræningen er den gren af fitness, hvor flest tager kosttilskud. De vil gerne yde maksimalt styrkemæssigt og i sidste ende får større og mere markerede muskler.

Men vidste du at pre-workout faktisk også har en effekt hvis du i stedet for styrke fokuserer på udholdenhed? Her skal du kigge efter et produkt, der indeholder BCAA, også kendt som grenede aminosyrer. Det findes f.eks. i føromtalte pre-workout fra Bodylab.

Studier har vist at pre-workout også er fordelagtigt for udholdenhedspræstationer. Koffein kan være med til at mindske følelsen af anstrengelse ved fysisk udfordrende træningsaktiviteter. Det samme gælder for stoffet beta-alanin.

BCAA – modvirker muskelnedbrydning

Normalt tager fitness-folk pre-workout for at præstere bedre under træningen, men vælger man et produkt med fornævnte BCAA, så kan det faktisk også være med til at mindste den muskelnedbrydning, der sker når man træner hårdt.

BCAA kendes også som grenede aminosyrer og består af stofferne leucin, isoleucin og valin. Især leucinen har vist sig at styrke den såkaldte proteinsyntese og dermed give mindre muskelnedbrydning end ellers.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Lea Josefine Christensen

Lea har taget en kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab fra Karolinska Institutet med ph.d. i samfundsmæssige forholds indflydelse på befolkningsgruppers fysiske helbred og generelle sundhed. Lea bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af vores læge- og sundhedsfaglige artikler om lidelser, sygdomme og helbredsspørgsmål.

Find mere information her