Oplever du vægtændringer under en skilsmisse?

At gå igennem en skilsmisse er en meget udfordrende tid som byder på mange smertefulde øjeblikke og mange praktiske spørgsmål som ikke er til at overskue. Har man børn skal man have løst en masse udfordringer og tage stilling til  hvordan man skal være gode forældre uden at bo sammen, hvilket man typisk har svært ved at finde svar på.

 

doc24.dk
Udgivet 20.10.2020 | Senest redigeret 20.10.2020 | Artiklen indeholder ads

Udover de praktiske løsninger, skal man også prøve at få styr på sine triste tanke og negative følelser. Man er nemlig i en tid, hvor man ikke har lyst til at lave andet end at ligge i sin seng hele dagen, med en stor pose slik og se romantiske komedier. Den triste tilstand resulterer i mange tilfælde i vægtændringer, da nogle har tendens til at spise mere end de plejer og andre mindre. Dette er helt naturligt, men vil du alligevel ikke falde i et negativ mønster, kan du nedenfor læse vores råd til hvordan det undgås.

Fokusér på dit mentale velvære

Det første du skal gøre for at undgå at tabe dig eller tage på under skilsmissen, er at have stor fokus på din mentale velvære, og altså være særligt opmærksom din følelsesmæssige tilstand. Husk at bruge tid på det som gør dig glad og for en stund får dig til at glemme de negative tanker. Hertil, kan du bruge lidt mere tid på at dyrke den sport eller den fritidsinteresse som du finder spændende. Dertil er det vigtigt, at du holder dig aktiv i løbet af dagen, da dette både er godt for sind og krop. Derudover er det vigtigt, at du husker at få sovet så godt og længe som du kan. Det kan være svært at sove, når man går igennem i svær tid, og vi anbefaler derfor, at du gør det bedste som du kan.

Prioritér dit privatliv

Når du er klar til det, kan det være en god idé at komme ud på nogle uforpligtende dates. Disse dates skal du ikke tage alt for seriøst, men blot se som en mulighed for at have sjov dag eller aften. Under skilsmissen, er det ikke let at forholde sig til andre potentielle partnere, og netop derfor anbefaler vi, at du blot ser det som en hyggelig mulighed for at have nogle gode snakke og en øl men en sød mand eller kvinde. Du kan eksempelvis prøve dig frem med online dating, og finde ud af om det noget for dig (website).

Undgå drastiske vægtudsving

Når du forsøger at holde styr på vægten under en skilsmisse, er det altafgørende, at du ikke gøre det ved at være på ekstreme slankekure eller omvendt. Spis nuanceret mad som er nærende for din krop, og er der en eller flere aftenener, hvor du bare må have en burger, så skal du bare spise den – uden dårligt samvittighed. Det vigtigste er at skabe en balance i kroppen og mærke efter, hvornår man kan spise en sund frokost og hvornår man trænger til en is. Balancen i kroppen, vil nemlig også afspejle sig på sindet, og du vil fremadrettet have en afbalanceret kost som gør dig glad.

Fagligt godkendt af læge (dr.med.)

Om skribenten

Rikke Eriksen er en af vores faste skribenter på Doc24. og har på få år positioneret sig som en af de førende eksperter indenfor krop og sundhed. Rikke interesserer sig også for produkter og tests, hvorfor hun også er i vores testpanel, når vi indsamler tests af produkter og services i Danmark.

Find mere information her

Skriv en anmeldelse
5/5