Alt du skal vide om Quest Rooms

Quest Rooms har vundet utroligt stor popularitet over de seneste par år, både i Danmark og i resten af verden. De giver dig mulighed for at afprøve dine evner til at tænke ud af boksen under tidspres og samarbejde med dine medspillere og er en ny og anderledes måde at skabe sjove minder på.

quest room
Udgivet 25.03.2019

Men hvad er et Quest Room helt præcist, hvem egner det sig bedst til og hvor kan man prøve det? Og er der andre ting, man bør være opmærksom på, inden man kaster sig ud i sådan en oplevelse? Alt dette og meget mere kan du finde svar på i denne artikel.

Hvad er et Quest Room?

Quest kan oversættes til søgen på dansk, og det er netop det, der finder sted i et Quest Room: søgen efter hints og svar, der til sidst kan føre til, at man ved at knække koden kan forlade rummet, som man med sine medspillere bliver låst inde i.

Ethvert Quest Room skal naturligvis have nødudgange, og kan forlades, hvis det er nødvendigt. Udfordringen og selve legen består dog i at se, om man formår at løse de hjernevridende opgaver for at blive lukket ud efter spillets regler.

logo mystery makers

Byens bedste er “Mystery Makers”

Mystery Makers vinder år efter år “byens bedste” oplevelse med deres mystery room og escape rooms. Bl.a. hos Lonely Planet og TripAdvisor.

Besøg Mystery Makers
9.2score

Der findes ingen specifikke regler for, hvilke clues, spillerne skal gå efter. Det handler om at udforske rummet på kryds og svært og tænke kreativt og ud af boksen for at løse mysteriet om, hvordan man kan låse sig selv ud af rummet igen.

Opgaverne kan blandt andet bestå af gåder, der skal løses, hints, der skal forstås eller nøgler, der skal findes, så man kan låse op for skuffer eller beholdere med andre nøgler, der til sidst gør det muligt at åbne døren.

Som regel består et Quest Room af et enkelt rum, som spillerne låses inde i, men udfordringen kan også inkludere at skulle igennem flere forskellige rum. Forskellen på quest room og escape room er stor og i denne artikel finder du også ud af hvorfor.

 

doc24.dk

4.62 13
Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

quest room

Samarbejde er nøgleordet

Det er et velkendt faktum, at to hjerner tænker bedre og længere end én. Derfor er en af pointerne ved et Quest Room, at man samarbejder med de mennesker, man deler oplevelsen med.

At arrangere en Quest Room-dag med sine venner forstærker sammenholdet i gruppen, da alle pludselig står i samme båd og skal arbejde for det samme resultat; at løse de forskellige opgaver, så man til sidst kan blive låst ud af rummet.

Der er altså ikke kun tale om en udfordring, der sætter ens intelligens og evne til at tænke kreativt på arbejde. Der er også tale om en social oplevelse, der vil styrke det sociale sammenhold i vennegruppen og give et helt unikt minde, som aldrig vil blive glemt.

Netop derfor bliver disse rum ikke kun brugt af vennegrupper, men også af arbejdspladser og foreninger, der arrangerer denne type oplevelser som en form for teambuilding, der skal skabe stærkere bånd imellem kollegaerne.

Hvor hurtigt skal opgaven løses?

En vigtig faktor, der spiller ind, når de forskellige opgaver i et Quest Room skal løses, er tiden. For man har nemlig ikke uanede mængder tid til at gruble over de forskellige spørgsmål og opgaver.

logo mystery makers

Byens bedste er “Mystery Makers”

Mystery Makers vinder år efter år “byens bedste” oplevelse med deres mystery room og escape rooms. Bl.a. hos Lonely Planet og TripAdvisor.

Besøg Mystery Makers
9.2score

Hvor meget tid, man har til at løse opgaverne vil afhænge af de forskellige udbydere. I de normale rum er der som regel tale om et tidsrum på mellem 45 minutter og en time. Det vil dog også sagtens kunne lade sig gøre at finde rum, der giver spillerne længere tid til at løse opgaverne alt afhængigt af sværhedsgraden og mængden af opgaver.

Hvilke forskellige temaer findes der?

De fleste Quest Rooms har et tema, som er omdrejningspunkt for opgaverne, der skal løses. Ofte vil indretningen i rummet også følge temaet, så oplevelsen er gennemført. Som regel vil temaet være et narrativ eller en historie, som inkluderer spillerne og finder på en historie om, hvordan de er havnet i rummet. På denne måde føler spillerne sig mere inkluderet i historien og oplevelsen føles mere autentisk.

Det er kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad temaet i et Quest Room kan være. Nogle temaer sætter en uhyggelig stemning, mens andre skaber mere neutrale rammer og lader spillerne fokusere på at tænke kreativt fremfor at skabe uhygge.

Nogle af de mest populære temaer på verdensplan er netop de uhyggelige temaer, hvilket kan egne sig godt til udflugter for vennegrupper, der har denne fælles interesse. For familier eller folk med professionelle forhold vil mere neutrale temaer egne sig bedre. Det samme gælder for folk med sarte nerver, der alligevel gerne vil prøve kræfter med denne type kreative udfordringer.

Blandt de uhyggelige temaer kan eksempelvis nævnes zombietemaer, spøgelseshuse, fængsler eller kidnapningsscenarier. Blandt de mere neutrale temaer kan nævnes universet og historiske temaer.

Eksempler på opgaver og udfordringer

Nogle specifikke eksempler på de opgaver og udfordringer, man vil kunne støde på i et Quest Room kan eksempelvis være skjulte objekter, der skal findes, ting, der skal tælles eller noget helt indlysende i rummet, man skal lægge mærke til, selvom ens øjne gerne vil overse det.

Det kan også være elementet i at kommunikere med sine medspillere, at skulle løse et regnestykke eller at skulle bruge et bestemt objekt på en måde, som det normalt aldrig anvendes på.

Alt i alt handler det i høj grad om at prøve at glemme de måder, man normalt tænker på, og prøve at bruge sin hjerne på en ny og anderledes måde, så man kan lave nogle anderledes og ulogiske sammenkoblinger, hvilket tit er vejen frem.

Quest room

Spillerne er under opsyn

At blive låst inde i et rum med sine medspillere og selv skulle løse opgaver for at komme ud kan lyde som et scenarie, hvor man i høj grad bliver overladt til sig selv. Men det er slet ikke tilfældet.

Når du deltager i et af disse spil, bliver du og dine medspillere nemlig overvåget af en game-master, der kan se jer — og udbyderens øvrige rum og spillere — via et internt overvågningssystem.

Vurderer game-masteren, at du og dine medspillere er havnet i en blindgyde, kan han eller hun give jer nogle passende ledetråde, så I kan komme videre i spillet og ikke bliver nødt til at give op.

Et spil, hvor alle spillere ender med at tabe gejsten på grund af en enkelt opgave, der er for svær, skaber ikke en god helhedsoplevelse, og det er derfor også i udbydernes interesse at holde gang i spillet og dets deltagere hele tiden. Derfor er der ingen fare for, at det vil ende med at blive for svært eller kedeligt.

Det er dog alligevel værd at huske på, at det i højere grad er undtagelsen end reglen, at en gruppe spillere løser alle opgaverne indenfor tidsrammen og selv formår at finde frem til hovednøglen, der låser dem ud af rummet. Antallet af grupper, det lykkes for, ligger på 30%, mens resten ikke formår at løse opgaven til fulde.

Dette booster motivationen for mange mennesker, da det at løse udfordringen i sig selv vil være en stor succes. Men i sidste ende er det ikke altafgørende, om det lykkes eller ej — finder man ikke nøglen, vil oplevelsen stadig skabe livslange minder, og de bånd man har styrket og den sjov, man har haft under udfordringen, vil ikke være til at sætte en pris på.

Alternative opgaver for folk med klaustrofobi

Opgaven med at skulle lade sig låse inde i et rum, som man skal løse en masse komplicerede opgaver for at kunne komme ud af, kan for nogle mennesker sætte gang i nogle ubehagelige reaktioner — især for folk med klaustrofobi. Synes man det lyder ubehageligt, skal man dog alligevel ikke snydes for oplevelsen, da der findes fremragende alternativer.

For eksempel kan der være rum, hvor temaet er en bombe, der skal afmonteres eller andre koncepter, hvor man ikke bliver låst inde, men blot skal løse en opgave på tid. Således slipper man for selve indespærringen, man kan alligevel prøve kræfter med samarbejde og teambuilding og samtidigt udfordre sine egner evner til at tænke kreativt og hurtigt under tidspres.

Hvor mange deltagere kan man være?

Da et af hovedelementerne ved Quest Rooms er samarbejde, betyder det også, at spillet ofte løses af en gruppe af flere deltagere. Det er forskelligt fra sted til sted hvor mange mennesker, der kan låses inde i hvert enkelt rum.

Ved nogle Quest Rooms vil man kunne være op til 10 deltagere, men en gruppe på 3 eller 4 spillere vil også være oplagt til opgaven.

Har du planer om at tage en Quest Room-dag med en stor gruppe venner på mere end 10 personer, kan du med fordel undersøge, om der er nogle udbydere, der har flere ens rum. På den måde kan I dele jer op i flere hold og se, hvilket hold, der løser opgaven hurtigst. Er det ikke til at finde udbydere med flere identiske rum, kan I vælge rum med forskellige temaer og dele jer op efter stærke sider og interesser.

Quest room

Historien bag Quest Rooms

Konceptet med at blive låst inde i et rum og skulle finde ud ved at besvare spørgsmål, forstå hints og løse opgaver, stammer oprindeligt fra computerspilsuniverset. Allerede i 2005 skabte japaneren Toshimitsu Takagi escape-spillet Crimson Room, som dannede grundlag for idéen.

Det engelske Fireproof Studios har ligeledes skabt et spil i samme genre ved navn The Room, som også er blevet utroligt populært, har vundet prestigefyldte priser og er blevet solgt over en million gange.

Siden hen har konceptet rykket sig fra computerskærmen og ud i den virkelige verden, hvor det siden 2007, da det første Quest Room blev åbnet i Japan, har tiltrukket mange interesserede kunder verden over. Populariteten startede med at vokse hastigt i Asien og USA, hvorefter den bredte sig til Europa, herunder Danmark. Den første af slagsen i Danmark åbnede i Nyhavn i 2013.

Mens nogle af de første spil hovedsageligt bestod af gåder eller rebusser, der skulle løses med papir og pen, blev opgaverne med tiden mere interaktive og fysiske. I dag er der sket meget, da der er tale om en stemningsfyldt oplevelse, der inddrager medspillerne på et fysisk og mentalt plan og giver illusionen af at blive revet væk fra den virkelige verden for en stund for at agere en af hovedpersonerne i et teaterstykke, en film eller en fortælling.

Den omvendte udvikling

Quest Rooms skiller sig ud fra normen ved at være en aktivitet, der netop har taget sit udspring i det digitale univers og er rykket ud i den virkelige verden — og ikke omvendt.

I dag bliver mange ting, herunder både spil og sociale interaktioner, flyttet fra den virkelige verden til det digitale format. Derfor kan denne type live-eventyr roses for at få folk ud af stuerne for at samarbejde og styrke deres sociale bånd til deres familie, venner og kollegaer.

Quest room

Hvem egner Quest Rooms sig til?

Quest Rooms egner sig til alle, der holder af at udfordre deres intelligens og se, hvor gode de er til at tænke kreativt under tidspres og samtidigt samarbejde med sine medspillere. De egner sig også til alle, der elsker spænding, og hvis man kan finde et Quest Room med et tema, der taler til ens interesser som eksempelvis zombier eller historie, vil det være en oplagt oplevelse.

Det er ifølge statistikkerne primært folk over 21 år, der benytter sig af Quest Rooms, og kønnene spiller ingen rolle, da de fleste grupper af spillere samles på tværs af køn. Det kan også være en oplagt date-idé, hvis begge parter er til spænding og ønsker at se, hvordan den anden person er at samarbejde med i forskellige scenarier.

En dag i et Quest Room kan også være en sjov familieaktivitet, som sagtens kan samle en familie på tværs af generationer og styrke de interne bånd og dermed give et uforglemmeligt minde.

Til sidst egner Quest Rooms sig som tidligere nævnt perfekt til teambuilding, hvor kollegaer eller andre grupper af personer med professionelle relationer har brug for at lære hinanden bedre at kende og skabe stærkere og mere personlige og venskabelige relationer.

Læs andre anmeldelser 

Vi har samlet 73 anmeldelser til dig fra forskellige hjemmesider.

Hvor i Danmark kan man prøve et Quest Room?

Der findes flere forskellige muligheder for at prøve kræfter med disse events rundt om i Danmark, så hvad enten du bor i Jylland, på Fyn eller Sjælland, vil det være til at finde noget i en fornuftig afstand.

I begyndelsen af 2018 var der 10 forskellige Quest Rooms i København (Mystery Makers bl.a.) alene, og derudover ligger der mellem 20 og 30 andre udbydere fordelt i landet tæt på de store byer. For eksempel vil du kunne finde udbydere nær Aarhus og Aalborg samt Holstebro og Randers.

Hvad koster det?

Prisen på en af disse oplevelser vil variere alt efter, hvilken udbyder, du vælger. Prislejet vil dog generelt ligge på et par hundrede kroner per person — nogle steder mindre og nogle steder mere.

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af alle oplysninger om kroppen, bevægeapparatet og fysiske lidelser i knogler og led. Thorbjørn er uddannet fysioterapeut fra Karolinska Instituttet i Stockholm i Sverige.