Sådan holder du dig aktiv i en kedelig sommerferie

Sommerferien er for de fleste lig med afslapning, men hvis du gerne vil undgå at tage på, er det vigtigt, at du sørger for at dyrke motion i sommerferien. Læs her, hvordan du nemt kan få mere motion i ferien.

Udgivet 01.06.2018 reklame

Når det kommer til motion, bruger mange personer undskyldningen om manglende tid. Derfor er ferien den oplagte mulighed til at komme i gang, og dermed få lagt grundlaget for en god rutine. Desuden byder det skønne sommervejr på et hav af muligheder for udendørs aktiviteter.

Hvorfor er det vigtigt at holde sig aktiv?

De fleste personer ved godt, at det er vigtigt at holde sig aktiv. Desværre er der mange, som forsømmer motion grundet manglende tid og overskud. Men hvorfor er motion vigtigt?
Grunden til at man bør dyrke motion, er for at forbedre sin sundhed. Ved regelmæssig motion kan man forebygge en lang række sygdomme, herunder hjerte-kar sygdomme og type 2-diabetes. Ydermere er risikoen for at blive ramt af stress og depression betydeligt mindre hos aktive. De fleste kan sikkert også nikke genkendende til, at har man været aktiv, så har man det godt med sig selv. Fysisk aktivitet bidrager nemlig med større velvære.

Bevæg dig hver dag

Man skal gerne være aktiv hver dag. Mange personer negligerer dog værdien af en gå- eller cykeltur. Målet for at bevæge sig hver dag, kræver at man bliver lettere forpustet – men det er ikke nødvendigt, at det skal være så hårdt, at man ikke kan tale sammen imens. Man kan derfor sagtens få pulsen op til en hyggelig tur med vennerne eller familien.

Ydermere bør man dyrke motion med højere intensitet mindst to gange ugentligt. Hermed skal målet for aktiviteten være, at man bliver så forpustet, at man ikke kan føre en samtalte i mens. Det er hårdt, mens det står på, men til gengæld er det gavnligt for kroppen og konditionen. Dyrker man motion på dette niveau flere gange ugentligt, forbedrer man sin kondition. Man mærker sikkert med tiden, at de øvelser man laver, bliver nemmere. Med tiden vil det kræve mere at blive forpustet, men det betyder, at man er nødt til at lære at presse sig selv.

Træn med andre

Finder man det svært at motivere sig selv, kan man med fordel træne med andre. Det bliver mere og mere udbredt med motionscentre i også de mindre byer. Det er derfor nemt for de fleste personer at få adgang til træningsfaciliteter. Det kan dog fortsat være svært at presse sig selv, og derfor kan holdtræning være en oplagt mulighed. Flere centre tilbyder holdtræning som spinning, zumba, osv. En del centre og lokalsamfund har også oprettet løbehold, som dækker forskellige niveauer. Så er man nybegynder, skal man ikke frygte at blive løbet fra. Der er hold for alle, og man har muligheden for kyndig hjælp og vejledning, når man skal til at begynde sin træning.

Nu hvor sommervejret har ramt Danmark, er det ideelt at rykke træningen udenfor. Man kan eventuelt samle hele familien eller vennerne til hyggelige gåture i skoven, cykelture rundt i byen eller helt ideelt: løbeture ved stranden. En god start (eller slutning) på dagen, er at hoppe i løbeskoene og afsted til stranden. Man kan eventuelt medbringe håndklæder, hvis man ønsker at udnytte muligheden for at køle sig ned i det skønne havvand.

Det er kun fantasien der sætter grænser, når man ønsker at træne i det fri. Når man alligevel samles til grillmad, kan man sagtens klemme et spil fodbold i haven ind, og når man mødes på stranden til solbadning, kan man nemt tage en volleyball med og starte et spil.

Pas på skader

Hvis man ikke er vant til at træne meget, kan sommerens mange aktiviteter bringe uheldige skader med sig. Tag dine forbehold når du træner og husk hviledage for at passe bedst på din krop. Er uheldet ude, og er man ramt af smerter, bør man holde nogle dage fri fra træning, indtil kroppen atter er klar igen. Når man så er klar til at træne igen, er det vigtigt at fokusere på at starte tidligt op, så kroppen kan følge med. Fortsætter smerterne er det en god idé at opsøge lægehjælp.

Man kan sagtens føle, at det gør ondt, uden at man er ramt af skader. Er man ikke vant til at træne, eller har man trænet hårdt, er det klart at ens muskler vil være ømme de efterfølgende dage. Er man træt og øm i kroppen, kan man eventuelt forkæle sin krop med en omgang sportsmassage.

Ydermere er det vigtigt at strække ud. Mange personer har det med at skippe udstrækningen, fordi de finder det unødvendigt og kedeligt. Det er dog vigtigt at prioritere udstrækning, hvis man ønsker at undgå ømme muskler. Udstrækning mindsker også risikoen for skader, og derudover kan man optimere sin smidighed, hvis man strækker ud mens kroppen er varm.

Det er både sundt at træne og at strække ud, og begge er vigtige for at opretholde en sund krop. Man kan ideelt træne og strække ud med andre, så man bliver mere motiveret til at holde fast i de gode vaner. Sommervarmen byder på mange muligheder for aktiviteter, så det er bare med at komme i gang!

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Rikke Eriksen

Rikke er skribent og redaktør på mange af artiklerne her på Doc24.dk. Hendes artikler skrives og redigeres altid i samarbejde med relevant sundhedsfagligt uddannede personer, der har bidraget med den nyeste viden på området. Rikke har en master i journalistik fra Universitet i Oslo.

Find mere information her