Sådan prioriterer du din egen sundhed i en travl hverdag

Har du svært ved at finde tid til at være sund i en travl hverdag? Her finder du en udførlig guide til, hvordan du med få og enkle skridt kan prioritere din egen sundhed højere i hverdagen.

Udgivet 20.06.2018 reklame

Er du en af de mange danskere, der gerne vil leve sundere, men som har svært ved at finde tid til det i en travl hverdag? For mange er det svært at sætte tid af til at implementere de sunde vaner i hverdagen, men der er råd for, hvordan du kan gøre for at få den sunde livsstil til at være en del af din hverdag.

Læg en madplan

En god måde, hvorpå du både kan spare tid og sætte fokus på sundhed i hverdagen, er ved at lægge en madplan, hvor du får overblik over mad til alle ugens dage.

Når du har en madplan, skal du ikke bruge tid på at bestemme dig for aftensmad hver aften og det bliver derfor nemmere at få lavet den sunde mad, når det er planlagt på forhånd hvad der skal laves. Det er samtidig nemmere at finde sunde opskrifter, hvis du på en gang finder opskrifter til hele ugen.

Hvis du går efter en special kost til daglig, bliver det også nemmere at planlægge, hvis du vælger at lave en madplan. Hvis du fx kun spiser glutenfri mad, er det nemmere at planlægge kosten efter det, når du laver en madplan.

Overvej supplering med kosttilskud

Selvom du lægger en madplan og derigennem får planlagt en sund kost, er det ofte svært at få dækket behovet for forskellige vitaminer. De rigtige vitaminer og mineraler er vigtige for kroppen på flere forskellige måder.

Der er fx mange vitaminer der er vigtige for huden, håret og neglene og dermed både vigtigt for skønheden og sundhed. En god måde at sikre, at du får gode vitaminer til kroppen kan være ved at supplere med forskellige tilskud. Hos Hair Lust kan du fx købe vitaminer til håret, der sikrer at dit hår har en sund balance.

Skab nogle gode motionsvaner

Vi kan ikke komme udenom at motion spiller en stor rolle for vores sundhed. For at prioriterer sundhed i din hverdag, er det er derfor afgørende at skabe nogle gode motionsvaner.

For at få motion ind i en travl hverdag, er det nødvendigt at finde ud af, hvordan du får motion til at være en del af hverdagen, uden at det tager for meget tid.

Det kan derfor være en god idé fx at få motion ind ved at cykle til supermarkedet frem for at tage bilen og på andre måder få lidt motion ind når du alligevel skal finde transport.

Du kan også få lidt motion ind ved at tage trappen frem for elevatoren. Selvom det virker som en lille ting, gør det en stor forskel i det samlede billede, og det er derfor en god måde til at få lidt motion ind i hverdagen, uden at det tager for meget tid.

Husk tid til selvforkælelse

For at have en sund hverdag, er det vigtigt at du har overskud, så hverdagen ikke bliver alt for stressende.

Et vigtigt punkt for at undgå en stressende hverdag, er at huske tid til selvforkælelse og derigennem prioritere tid til dig selv. Hvis hverdagen kun handler om arbejde og andre pligter, bliver hverdagen nemmere stressende og derfor gælder det om at prioritere tid til dig selv.

Du kan prioritere tid til dig selv på mange forskellige måder. Det kan fx være ved at sætte fokus på din krop og gøre noget godt for at din krop har det godt. Det kan fx være ved at få massage i København, så din krop får en fantastisk mulighed for at slappe af.

Du kan også lave lidt selvforkælelse derhjemme ved at lave noget ekstra god mad og invitere et par venner på besøg, så du får en hyggelig aften sammen med dine venner.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Rikke Eriksen

Rikke er skribent og redaktør på mange af artiklerne her på Doc24.dk. Hendes artikler skrives og redigeres altid i samarbejde med relevant sundhedsfagligt uddannede personer, der har bidraget med den nyeste viden på området. Rikke har en master i journalistik fra Universitet i Oslo.

Find mere information her