Proteinpulver – Sådan tilpasser du dit kosttilskud

Proteinpulver – Sådan tilpasser du dit kosttilskud

Især i forbindelse med træning og en øgning af ens muskelmasse, er der mange der bruger proteinpulver som kosttilskud, for bedre at sikre sig et hurtigt resultat. Det er dog vigtigt, at have med i overvejelserne, at proteinpulver ikke kan udføre mirakler alene, det er et kosttilskud, hvorfor man bør have undersøgt, hvilken type kost, samt hvilke mængder, man skal have før ens projekt lykkes. Der findes mange forskellige former for proteinpulver og andre proteintilskud på markedet i form af shakes, barer og andet lækkert, hvorfor man bør vælge med omhu, det indgår som et kosttilskud.

Udover de mange forskellige mærker af proteinpulver, findes der også forskellige styrker af disse, således at man kan vælge dén type, der bedst passer til ens trænings og øvrige aktivitetsniveau. Hvis man er i gang med et træningsprogram, hvor man bruger sine muskler intensivt i op til to timer om dagen, skal der en del protein til før ens muskelmasse opbygges i den hastighed man ønsker, men på en måde, der stadig til dels er naturlig. Derfor vælger mange af bruge proteinpulver og tilpasse ens kosttilskud til den øvrige dagskost, der oftest vil bestå af proteinrigt rødt kød eller bælgfrugter.

Vegetar? Brug proteinpulver – tilpas dit kosttilskud

Er man vegetar eller veganer må man naturligvis finde en anden løsning end kød, der kan opfylde kroppens behov for protein, der bruges som byggesten i mange processer som f.eks. opbygning af kroppens mange celler. Der findes rige muligheder i den vegetabilske fødevaregruppe for at få tilstrækkeligt med protein, dog er det ikke alle, der kan indtage nok mængder bælgfrugter for at behovet opfyldes.

Med proteinpulver kan man tilpasse sit kosttilskud på en måde, således at kroppens behov for protein opretholdes og samtidig skabe plads for at man kan øge sin muskelmasse i forbindelse med træning eller sygdom. Når man ser opslag eller reklamer omkring proteinpulver løber man ofte ind i sætningen; proteinpulver – tilpas dit kosttilskud, med dette menes der naturligvis at man skal sørge for at kosttilskuddet kun opvejer for den eventuelle mangel, man kan have i forbindelse med sine madvaner og principper. Du finder markedets bedste oversigt over proteinpulver på proteinoversigt.dk

Proteinpulver – tilpas dit kosttilskud som ældre

Når man bliver ældre er der mange ting, man skal være opmærksom på i forbindelse med ens krop og daglige kostvaner. I forbindelse med kroppens aldring begynder behovene for visse næringsstoffer at ændre sig, dette sker da man allerede fra 30 års alderen begynder at nedbryde sin egen krop indefra, både i forbindelse med muskler, knogler og funktioner.

Ældre bør derfor indtage proteinpulver som kosttilskud, eller tænke over, hvordan man med andre former for kosttilskud med protein, man kan opretholde de niveauer, der kræves for at kroppen fungerer optimalt. Har man problemer med at holde vægten bør man indtage måltider, der indeholder store mængder protein og fedt for at opretholde energibalancen, således at man ikke taber sig utilsigtet, her kan proteinpulver være en ideel løsning, især for småtspisende, da det kan indtages som shakes eller i smoothies, hvor det blandes med syrnede, fede mejeriprodukter.

Thorbjørn Petersen

doc24.dk

Find mere information her

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn er uddannet fysioterapeut, men har i de seneste år fokuseret mere på sind og krop. Thorbjørn elsker at hjælpe vores mange læsere med at få besvaret nogle af deres spørgsmål via brevkassen.