Søvn og træning går hånd i hånd

Din søvn og evnen til at præstere til træning hænger uløseligt sammen. Derfor er det vigtigt, at du prioriterer din søvn højt, når du gerne vil yde maksimalt til træning og i din dagligdag i det hele taget.

Pengepiloten
Udgivet 02.04.2019 reklame

Vidste du, at effektiv træning kræver en ordentlig nattesøvn? Det er bevist, at en ordentlig nattesøvn påvirker din træning, idet man herved restituerer de muskler, man træner om dagen. Det betyder helt grundlæggende set, at musklerne får tid til at slappe af efter en hård træning, idet det først er, når man sover, at man slapper helt af. Dette gælder uanset, om du bokser, cykler eller styrketræner, og for den seriøse atlet er en god nattesøvn derfor en del af den effektive træning.

De professionelle atleter afhænger af søvn

For ikke mange år tilbage sagde den kendte bodybuilder Arnold Schwarzenegger, at man ikke måtte sove mere end seks timer i døgnet, for derved kom man bagud i forhold til sine konkurrenter. Denne udtalelse måtte han senere modificere, idet det selvfølgelig ikke var tilfældet i hans karriere som bodybuilder (udtalelsen kom, som et led i hans politiske karriere). Han kom i sin uddybning blandt andet ind på, hvor vigtig en ordentlig restitution egentlig er, og han fik i den forbindelse også fortalt, at man ikke som bodybuilder kunne nøjes med at sove seks timer.

Hele historien er et bevis på, hvor vigtig en nattesøvn er for din træning, og hvis man går med en drøm om at blive en professionel bodybuilder, kan man altså ikke gå på kompromis med sin nattesøvn.

De optimale soveforhold

Lige meget om du er bodybuilder på professionelt niveau eller løbetræner lidt på fortovene, er det muligt at få endnu mere ud af træningen, ved at etablere optimale forhold at sove i. I denne forbindelse er sengen en vigtig faktor. Sengen og dynen er central i forbindelse med at få tilstrækkeligt med god nattesøvn, for ligger man ikke godt i sin seng, får man ikke det optimale ud af natten. Derfor er det vigtigt, at man har en ordentlig seng og dyne, og man må altså ikke gå på kompromis med kvaliteten heraf.

Hvis du ikke har råd til den gode seng, kan du med fordel tage privatlån med lav rente for at få kapitalen. Man skal ikke gå ned på sin søvn eller med kvaliteten af sengen. Husk på – du tilbringer i gennemsnit 7 timer i din seng hver dag. 7 timer er længe at ligge på en dårlig madras. Derfor kan det være en ide at se købet af en ny seng, som en investering i dig selv og din krop – og dit generelle velvære. En god seng koster nødvendigvis ikke det hvide ud af øjnene, det kan også være en god boxmadras, hvis ’fasthed’ er målt efter din vægt.

Det er faktisk muligt at regne sig frem til, hvor ’hård’ ens nye sneg bør være. ’Regnestykket’ er som følger:

Vejer du under 75 kilo, bør du vælge en seng med medium fasthed og pocketfjedre. Vejer du over 75 kilo, men under 95 kilo, bør du investere i en seng med fast fasthed og ligeledes med pocketfjedre. hvis du vejer over 95 kilo, bør du stadig holde dig til en fast madras, samt med madras som multipocketfjedre, som giver den ekstra støtte.

Boxmadrassen er speciel og bruges meget bredt, idet den har en unik evne til at opnå den dybe søvn, hvilket er den søvn, der skaber bedst mulige rammer for den restituerende søvn.

Når du har sovet ca. en halv time, og ikke er blevet forstyrret eller vækket, bevæger du dig ind i den dybe søvn. I denne fase er dit sind fuldstændig tømt for tankevirksomhed, og det eneste tidspunkt, hvor din hjerneaktivitet for alvor nedsættes. Den dybe søvn og tillader dermed både hjerne og krop at slappe helt af, og dermed restituere både hjerne og muskler. Konkret sker der i den dybe søvn det, at musklernes sukkerdepoter genopfyldes og små skader på musklerne repareres, således at musklerne er parate til en ny omgang træning – uden at det tærer på dem og nedbryder dem.

Regelmæssig træning er ikke kun sundt for dine muskler på de mest iøjnefaldende steder, såsom armen, ben, ryg og mave. Faktisk bidrager din træning også positiv til samtlige af dine organer. Blodtilførslen til organerne øges og forbedres, samtidig med at det fedt, som kan sætte sig på vitale organer som hjerte, lever etc. svinder. Tillige vokser dine lunger i både muskelmasse og kapacitet. Alt dette sker mens du sover, hvorfor det er vigtig at investere i sin søvn på alle måder.

Dynen og puden er også vigtig

Dynen og puden er heller ikke helt uvæsentlig i forbindelse med træning, da de – ligesom selve sengen – har en vigtig funktion for den gode nattesøvn. Her kan det være ideelt at vælge en skumpude og en tynd dyne, da man således får den bedst mulige nakkestøtte, og man sveder ikke i løbet af natten. Forkert nakkestøtte og svedeture er netop nemlig i sig selv irritationsmomenter, der på samme måde som en dårlig seng er grundlag for, at man ikke falder i den dybe og mest attraktive nattesøvn.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Lea Josefine Christensen

Lea har taget en kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab fra Karolinska Institutet med ph.d. i samfundsmæssige forholds indflydelse på befolkningsgruppers fysiske helbred og generelle sundhed. Lea bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af vores læge- og sundhedsfaglige artikler om lidelser, sygdomme og helbredsspørgsmål.

Find mere information her