Tab dig ved at spise

Drømmer du om at tabe dig, lyder det næsten for godt til at være sandt, hvis du kan spise dig til et vægttab. Det er dog ikke desto mindre en mulighed, hvis du sørger for at spise de rette fødevarer.

Udgivet 26.03.2017 reklame

Denne overskrift kan umiddelbart virke misvisende på nogle mennesker, men trods det, er det sandt. Herunder får du gode råd og vejledning til, hvordan du kan tabe dig ved, at øge din forbrænding og ved sammensætning af god kost og effektiv træning.

Forskel på kalorier
Hvis du har til hensigt at tabe dig, kan det virke som en umiddelbart god tanke at spise så lidt som muligt. Dette er dog noget af det værste man kan gøre. Det handler tværtimod om at investere de kalorier du har til rådighed i løbet af dagen, i noget som gavner din krop på en effektiv måde. Det vil sige, den mad som giver dig mest næring og giver dig den bedste følelse af mæthed. En kalorie mætter nemlig anderledes hvis den kommer fra en squash end hvis den kommer fra ren sukker. Ønsker du at tabe dig, kræver det dog endnu at din krop er i kalorieunderskud, men ikke så meget som du måske havde frygtet.

Protein gavner
Din krop har stort gavn at protein, ikke mindst hvis du ønsker at tabe dig. Herunder opbygges celler og muskler i kroppen ved hjælp at proteiner og er samtidig med til at holde dit blodsukker stabilt. Desuden mætter protein mægtigt godt. Det basale råd er, at fordele proteinmængden over hele dagen på grund af mætheden som disse (proteinerne) indeholder. Træner du ved siden af den sunde kost, kan det være en god idé at spise proteinrigt efter en god omgang træning, da dette hjælper dine muskler til at restituere hurtigere.

Vælg de korrekte kulhydrater

Kulhydrat forbinder mange med no-go hvis man skal tabe sig. Men i virkeligheden handler det om blot at vælge de korrekte kilder af kulhydrat. Kulhydrat fungerer som kroppens primære brændstof og hjælper hjernen til at fungere optimalt. Husk blot, at kroppen også kan få for mange kulhydrater, ikke mindst hvis du har til intention at tabe dig. Der er mange kalorier i kulhydrater, og man opbruger derfor sit daglige indtag hurtigt ved udelukkende at spise kulhydrat. Hold dig derfor til grøntsager og fiberrige produkter, hvor de bedste kulhydrater er placeret.

Fedt med omtanke
Det sunde fedt er det umættede fedt, hvilket kommer fra naturlige fedtkilder. Cirka 20 procent af din kost skal være dækket af fedt, da kroppen ellers kan føles som én stor trang til andre fedtholdige produkter, da kroppen i så fald ikke er dækket godt nok ind af det umættede fedt. De bedste kilder til sund fedt finder du i fisk eller fiskeolier, diverse frø og olier og grøntsager såsom avokado.

Kondition og styrke
På træningsfronten får du klart det bedste resultat, ved at kombinere henholdsvis konditions- og styrketræning. Dette kan gøres ved at køre begge inden for samme træningspas eller ved at skifte imellem dem i løbet af ugen. Ved konditionstrænings behøver du ikke et træningscenter men kan udøve dette over alt. Løb på trapper, eventuelt med vægte for at øge styrken, løb en tur med hunden eller svøm en lang tur i svømmehallen. Styrketræningen kan også udføres uden et træningscenter. Dette er dog at anbefale, da du kan holde bedre styr på træningspas, søge råd og vejledning hos eksperter og se personlige forbedringer i et træningscenter.

doc24.dk

Artikel godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Dette indlæg har fået 4,5 stjerner - baseret på 14 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm denne artikel

Om skribenten

Forfatter for indlægget.

Find mere information her