Tilskud til træning – hvad gør de egentlig?

Overvejer du at tage et kosttilskud i forbindelse med træning? Eller gør du det allerede? Så er du sikkert interesseret i at finde ud af, hvordan de helt præcist påvirker din krop og gør dig bedre til at træne.

Udgivet 26.09.2016|Senest redigeret 18.01.2019 reklame

Det kan være en jungle at finde rundt i de mange kosttilskud man kan tage, i forbindelse med sin træning. Alle produkter lover guld og grønne skove – men ved du egentlig hvad de gør præcist? Her kommer en kort liste over de mest brugte trænings-kosttilskud og deres effekt.

Pre-workouts.

Pre-workout-tilskud fås normalt i pulverform, som blandes op og drikkes umiddelbart før et træningspas. Alle pre-workouts er forskellige og gør dermed noget lidt forskelligt. Fællesnævnere er dog, at pre-wokouts som hovedformål har at give øget styrke, mindre muskelnedbrydning, øget energi og fokus, et optimalt hormonelt miljø og muskelpumpe og tryk. Du kan læse mere, samt finde mange forskellige slags pre-workout-tilskud her.

Den øgede styrke ved pre-workouts kommer af stoffet kreatin. Kreatin dannes naturligt af aminosyrer i vores krop. Kreatinen i en pre-workout går ind og virker som et hurtigt tilgængeligt energilager til at øge din præstation. Pre-workouts imødekommer muskelnedbrydning ved at øge protein-syntesen, som både øger og genopbygger muskelmassen. I forhold til at øge energi og fokus indeholder pre-workout-tilskud det velkendte stof koffein. Koffeinen i tilskuddet øger både opmærksomheden, vågenheden og koncentrationsevnen ved træning. Pre-workouts hjælper endvidere med at optimere det hormonelle miljø, som har indflydelse på muskelvæksten. Ved stabilt brug af pre-workouts opnår man på længere sigt det optimale hormonelle miljø, og ikke bare en kortvarig virkning. Ved muskelpumpe og tryk forstås det, at blodet pumpes til musklerne, som giver en følelse af tryk, hvilket nogle mener at øge træningspræstationen.

Proteinpulver.

Proteiner er essentielle for at vi kan leve og fungere, og vi får indtager disse gennem vores mad. Proteiner er især en vigtig byggeklods for vores muskler. Ved træning slides og nedbrydes muskelvæv, som protein genopbygger og reproducerer.

Der hvor man skal passe på, er ved overdrevet eller udelukkende brug af proteinpulver. For at kroppen skal kunne bygge nye og stærkere muskler ved hjælp af protein, skal musklerne have kulhydrater at køre på, hvilket mange glemmer. Dette ville i praksis svare til at cykle hver dag på sin cykel og aldrig give kæden olie. Det er altså derfor ikke nok at spise proteinpulver for at få større og mere markerede muskler, men også essentielt at spise en god og varieret kost.

Weightgain.

Weightgain er klassens nye dreng. Mange er decideret bange for produktet, da dette direkte oversat, betyder: at tage (vægt) på. Hvor mange forbinder træning og styrketræning med sundhed og vægttab, er det altså ikke naturligt at satse på weightgain.

Weightgain indtages typisk efter endt træning. Produktet er lavet med henblik på at genopbygge muskler og genopfylde kroppens lagre, eftersom disse tømmes ved hård træning. Dette betyder, at weightgain efter træning går ind og tilbyder musklerne hurtige proteiner til genopbygning af muskler, samt det vigtigste – masser af kulhydrater til at genopbygge kroppens lagre, så man er klar til næste workout.

Denne artikel er godkendt af

Ph.d. Karolinska Institute

Om skribenten

Thorbjørn Petersen

Thorbjørn bidrager med viden, og tjekker den faglige kvalitet af alle oplysninger om kroppen, bevægeapparatet og fysiske lidelser i knogler og led. Thorbjørn er uddannet fysioterapeut fra Karolinska Instituttet i Stockholm i Sverige.

Find mere information her

Test

Skriv en anmeldelse
5/5