Giver stress hårtab?

Både mænd og kvinder kan opleve hårtab, også kendt som alopeci, i deres levetid. Heraf er årsagen hos mange stress.

Udgivet 19.11.2019 | Senest redigeret 19.11.2019 | Artiklen indeholder ads

Der er mange måder hvorpå stress kan resultere i hårtab, men hårtab der opstår i forbindelse med stress, er heldigvis ikke altid permanent.

Du kan her læse om, hvad du kan gøre for at fremme væksten af dit hår i forbindelse med hårtab som følge af stress.

Udover stress er der naturligvis også mange andre årsager til hårtab. Men her kan du læse meget mere om, hvordan netop stress kan påvirke dit hår eller mangel på samme. 

 

Fysisk stress

Du skal være opmærksom på, at en ulykke, alvorlig sygdom hos dig selv, eller hos familie eller venner, eller måske en influenza, kan resultere i midlertidigt hårtab.

Det er således udløst af fysisk stress, og denne form for hårtab, er også kendt under navnet telogen effluvium.

Hvis du oplever en voldsomt stressende begivenhed, eller er i en ulykke, kan hårtab ofte ses tre til seks måneder efter traumet. Årsagen til der går dette stykke tid, er at håret har tre faser. 

En vækstfase, en hvilefase og en afstivning fase. Det tager således et stykke tid, før håret reagerer på de voldsomme begivenheder.

Men heldigvis er der ingen grund til at gå helt i panik. Når du kommer der over traumet eller ulykken, vil håret som oftest begynde at gro igen.

Det er vigtigt at du får bearbejdet traumatiserende oplevelser, og det er der derfor vigtigt at opsøge din praktiserende læge, som hvis nødvendigt kan henvise dig til den rette hjælp, f.eks. en psykolog.

Følelsesmæssig stress

Når man oplever følelsesmæssig stress, kan det også føre til hårtab, selvom det ikke sker så ofte som i situationer med fysisk stress.

Men i forbindelse med f.eks. en skilsmisse, eller et dødsfald i familien, kan det øgede stressniveau resultere i hårtab. I den situation, er det vigtigt du får hjælp til at tage hånd om disse udfordringer – og ikke kun for at undgå hårtab naturligvis.

Er stressrelateret hårtab permanent?

Heldigvis er stressrelateret hårtab meget sjældent permanent. Det betyder, at dit hår oftest vil vokse ud igen, hvis du får gjort noget aktivt imod.

Men det er meget forskelligt fra person til person, og vi anbefaler du til en start opsøger din læge, hvis du har brug for hjælp.

Hårvækst gennemgår en cyklus på fire faser

I forbindelse med problemer med hårtab og stress, er det vigtigt du har lidt baggrundsviden omkring hvordan håret vokser, da det kan give en bedre forståelse af hårtab.

Den gennemsnitlige menneskelige hovedbund har omkring 100.000 hårsække. På ethvert tidspunkt er hver af dine hårsække i fase af denne cyklus:

  • Anagen fase. Dette er den voksende fase af hår. Det varer to til syv år
  • Catagen fase. Dette er en kort, to-ugers fase, der opstår, når hårsækken begynder at krympe.
  • Telogen fase. Dette er en tre måneders hviletid.
  • Eksogen fase. Denne fase opstår, når hårsækken kaster håret og begynder ny vækst.

Hvis du oplever stress, kan det hæmme disse processer og dermed forårsage hårtab.

Hvad kan du selv gøre for at komme af med stress og dermed dit hårtab?

Der findes en lang rækker måder, hvorpå man kan reducere stress, og dermed få en bedre livskvalitet, og i den sammenhæng stoppe sit hårtab, hvis det er stressrelateret.

Her er 6 måder hvorpå man let og enkelt kan reducere stress (om de virker for dig er meget individuelt og det anbefales som sagt du søger professionel hjælp i første omgang, hvis du frygter at være ramt af stress):

Lyt til musik

Hvis du oplever dig selv i en stressende periode, er det en god ide at tage en pause og lytte til afslappende musik.

Musik har nemlig en afslappende og positiv effekt på hjernen, og det kan f.eks. være med til at kan sænke blodtrykket og give god energi.

Spis fornuftigt

Det er vigtigt at spise sundt, og stress og kost hænger sammen. Når folk er stressede, glemmer folk ofte at spise sundt, og det kan betyde at de f.eks. spiser fastfood, hvilket ikke er godt hvis man har stress.

Det anbefales at der i perioder med stress, spises en kost der består af frugt og grøntsager, og fisk med højt indhold af omega-3 fedtsyrer, hvilket aktivt kan reducere stressniveauet i din krop.

Det er vigtigt at grine

I forbindelse med stress er det faktisk vigtigt at grine, da det frigiver endorfiner, og samtidig reducerer niveauerne af de stressfremkaldende hormoner cortisol og adrenalin.

Så sæt en sjov film eller serie på, og dette kan få dig til at stresse af.

Husk at træne

Motion betyder ikke nødvendigvis mange timer i motionscenteret eller at træne op til et maraton.

En kort gåtur rundt om blokken eller bare ståe op for at strække sig under en pause på arbejdspladsen, kan tilbyde øjeblikkelig lindring i en stressende situation.

At motionere frigiver endorfiner og kan forbedre ens humør næsten øjeblikkeligt hos mange mennesker.

Få god søvn

Stress kan få dig til at sove dårligt. Desværre er mangel på søvn også en vigtig årsag til stress.

Så det er vigtigt at du får dine otte timers søvn. Husk at slukke din telefon og tv en times tid før du skal sove.

På den måde falder du nemmere i søvn, og det kan bestemt anbefales at du læser lidt før sengetid, da det har en positiv indvirkning på at man slapper helt af, og derfor falder lettere i søvn.

Husk dit åndedræt

At være opmærksom på sit åndedræt kan hjælpe mod stress. Det er derfor en god ide at benytte meditation, og huske at tage dybe indåndinger, hvis du føler dig stresset.

På nettet kan du finde masser af lette øvelser, der gør at du bliver mere opmærksom på dit åndedræt. Derudover kan det også anbefales at du ser på, om yoga kunne være noget for dig.

På den måde får du en større bevidsthed omkring dit åndedræt, og det er meget vigtigt i kampen mod stress.

 

Fagligt godkendt af læge (dr.med.)

Om skribenten

Lea Christensen er til dagligt skribent på Doc24.dk og har mange års erfaring med tekstforfatning, research og sundhed. Hun interesserer sig for det menneskelige psyke, og hvordan vi kan leve sundere og længere.

Skriv en anmeldelse
5/5