Kur mod hårtab

At man oplever hårtab, kan resultere i, at man bliver stresset og frustreret, da mange mennesker gerne vil bevare et fyldigt hår – og for mange er hårtab og mangel på hår et stort tabu.

kur mod hårtab
Udgivet 19.11.2019 | Senest redigeret 19.11.2019 | Artiklen indeholder ads

Men heldigvis findes der flere kure i form af vitaminer og piller, og andre løsninger, som kan hjælpe dig mod hårtab.

Selv om mange mænd ser godt ud skaldede, er det ikke alle der ønsker at miste deres hårpragt. Men der er måder hvorpå, du kan stoppe dit hårtab, og finde en effektiv kur til dette.

Du kan her læse om nogle af de forskellige vitaminer, piller og andet, der kan hjælpe dig mod hårtab.

 

Hvad er årsagerne til hårtab?

Da der findes mange forskellige årsager til hårtab, så det kan være svært at finde den præcise grund. Langt de fleste årsager til hårtab er ikke forbundet sygdom og heller ikke dårlig kost.

Langt den hyppigste årsag til hårtab, skal finde i genetiske faktorer og den generelle aldringsproces.

Man kan altså opleve hårtab, som følge af gener, og kort sagt at man bliver ældre. Mange mænd, såvel som kvinder vil opleve, at når de bliver ældre vil deres hår bliver tyndere, og dette starter typisk i 30 og 40-års alderen.

Derudover kan usund livsstil, sygdom og stress, proteinmangel og hormonelle ændringer, f.eks. ved graviditet, også fører til hårtab.

Hvordan virker vitaminer som kur mod hårtab?

Som sagt er der tusindvis af piller på markedet, der hævder de kan hjælpe mod hårtab. Men der er visse vitaminer og stoffer, du skal kigge efter, som disse piller bør indeholde.

Blandt de aktive stoffer der er værd at finde i pillerne, er blandt andet; C-vitamin, jern, zink, biotin, niacin og proteiner.

Derudover er der også mange piller mod hårtab der indeholder omega-6 fedtsyrer, da disse kan styrke væksten af håret. Herunder kan du se de bedste vitaminer som kur mod hårtab.

Biotin

Biotin er et særdeles kraftigt B-vitamin som er vitalt for en sund hårvækst. Det styrker dine hårsække, og forbedrer dit hårs sundhed og tekstur.

Det er derfor vigtigt at du indtager biotin hver dag, for at sikre et sundt hår. Biotin er nemlig med til at producere glukose hvilket nedbryder proteiner i aminosyrer, hvilket styrker dit hår.

Der er masser af fødevarer der indeholder biotin, blandt andet svampe, avocado, æg, laks blomkål, hindbær, bananer.

Men for at sikre at du får biotin nok hver dag, er det en god ide at få det via en vitaminpille eller et kosttilskud som et led i en kur mod dit hårtab.

A-vitamin

Et andet vitamin, der er meget vigtigt for dit hår, er A-vitamin. Dette vitamin hjælper med at producere den naturlige olie sebum, der fugter din hovedbund og hjælper med at holde dit hår sundt.

A-vitamin indeholder desuden antioxidanter, som giver hovedbunden og hårsækkene næring, og forhindrer håret i at tørre ud. Der er en lang række fødevarer der indeholder A-vitamin.

Hvis du drikker gulerodssaft dagligt, vil du få et stort skud A-vitaminer. Andre fødevarer der indeholder A vitamin, er blandt andet søde kartofler, æggeblommer, mælk, spinat, og mango.

C-vitamin

Kollagen er et meget vigtigt protein når det kommer til at styrke din hårvækst og C-vitamin indeholder dette stof. Derudover kan C-vitamin forhindrer produktionen af proteinet DKK-1, som findes hos folk der lider af hårtab.

C-vitamin har utrolig mange gode egenskaber, er også en vigtig antioxidant, der er godt for vores generelle helbred, men som også styrker vores hårsække.

Hvis du ikke får nok C-vitaminer kan dette resultere i at dit hår bliver tyndere, og i værste fald hårtab.

Der er en lang række madvarer de indeholder C-vitamin, og som er vigtige at få i din kost. Disse fødevarer omfatter blandt andet, spinat, peberfrugter, tomater, jordbær, blåbær og appelsiner.

Det anbefales ofte at du tager et kosttilskud eller vitaminer dagligt, for at være sikker på, at du får den rette mængde C-vitamin hver dag.

Omega-3 fedtsyrer

Omega-3 fedtsyrer er essentielle fedtsyrer, der er gode for dit helbred såvel som dit hår. Disse sunde fedtsyrer giver dit hår styrke, da det giver næring til hårcellerne.

Hvis du spiser makrel, laks, sild, østers, sardiner, hørfrø, eller valnødder indeholder alle disse fødevarer Omega-3 fedtsyrer.

Men hvis du ikke får nok Omega-3 fedtsyrer gennem din kost, er det en god ide at supplerer med et kosttilskud der indeholder Omega-3 fedtsyrer.

Hvor hurtigt vil resultatet vise sig under en kur mod hårtab?

Uanset hvilket piller du vælger, skal du huske på, at du skal tage dem over en længere periode før du kan se resultater. Forvent ikke at se dit hår vokse lige med det samme, eller at det bliver fyldigere på bare en dag.

Det tager omkring seks måneder for nyt hår at vokse ud, så det vil varer mindst et par måneder før man kan se forbedringer.

Den bedste kur mod hårtab er forebyggende behandling

Hvis du oplever begyndende hårtab, er det godt at sætte ind så tidligt som muligt. Hvis din far eller onkel er skaldede, er chancerne store for, at du også har arvet disse gener. Det er derfor en god ide at tage piller mod hårtab i god tid.

Tegn på hårtab

Der er mange måder at hårtab kan forekomme på. Vi har her samlet de mest almindelige tegn du skal være opmærksom på, i forbindelse med hårtab, så du hurtigt kan spotte om du skal i gang med en kur.

  • Vigende hårgrænse. Dette er den største indikator for, at du er i det tidlige stadie af et hårtab. En vigende hårgrænse, er ofte en af de første tegn på hårtab.
  • Hvis du oplever at din far og din onkel har hårtab, er sandsynligheden stor for at du også vil få det.
  • Du taber flere hår end normalt. Det er helt normalt at tabe mellem 50 og 125 hår per dag. Selv om vi ikke anbefaler at stresse dig selv ved at forsøge at tælle hvert hår, du taber, skal du være opmærksom, hvis du pludselig oplever at du taber flere hår end normalt når du bader, eller der ligger flere hår end normalt på din hovedpude.
  • Du bliver tynd på toppen. At du udvikler den såkaldte ”måne”, er et meget typisk tegn på du mister håret, og dette er et meget almindeligt sted at opleve en manglende hårvækst.

Hvilke typer af hårtab findes der?

Der findes en lang række forskellige årsager til hårtab, og her kan du læse om de mest almindelige slags, og hvordan de kan behandles:

Involutionel alopeci

Det lyder meget kompliceret, men faktisk er Involutionel alopeci, en form for hårtab, der optræder når vi bliver ældre. I relation til vi bliver ældre, vil der ofte ske det, at håret bliver tyndere.

Men ikke nok med det. Det tager også længere tid, for håret at gro. Det betyder at håret vil miste sin tykkelse, og blive tyndere, I takt med at vi bliver ældre.

Men heldigvis er der måder, hvorpå man kan udskyde denne proces. Men det kræver at man spiser en fornuftig kost, og får de nødvendige mineraler og vitaminer. Det er helt vitalt man får B-vitamin, D-vitamin fiskeolie og Zink.

Hvis man ikke får disse mineraler i almindelig kost, anbefales det, at du tager vitaminpiller, da dette kan styrke hårvækst, og disse indeholder de stoffer du behøver, og derved kan optimere din hårvækst og hårets tykkelse.

Androgenisk alopeci

Androgenisk alopeci, er en type hårtab, der er både genetisk og alders bestemt. Det betyder at selvom man får de rette vitaminer, og lever sundt, kan det være svært at forebygge denne type hårtab.

Det anslås at cirka 40% af kvinder og hele 70% af mænd, i deres liv vil opleve androgenetisk alopeci-hårtab.

Som sagt er det svært at undgå denne type af hårtab, men noget forskning tyder på, at en pille mod hårtab, kan hjælpe på denne lidelse.

Alopecia areata

Alopecia areata (også kendt som pletskaldethed) er en lidelse, der får personen til at miste hår fra forskellige dele af kroppen. Det kan i særlige tilfælde resulterer i, at folk mister alt hår på kroppen.

Heldigvis kan denne type hårtab behandles med kortikosteroider som er en type steroidhormon, som kan gives ved injektion, i pilleform eller som en creme. Det har vist sig at kunne hjælpe folk der lider af pletskaldethed.

Fagligt godkendt af læge (dr.med.)

Om skribenten

Lea Christensen er til dagligt skribent på Doc24.dk og har mange års erfaring med tekstforfatning, research og sundhed. Hun interesserer sig for det menneskelige psyke, og hvordan vi kan leve sundere og længere.

Skriv en anmeldelse
5/5