kraftig og voldsom hovedpine

8 tips til at komme kraftig og voldsom hovedpine til livs

8 tips til at komme kraftig og voldsom hovedpine til livs

Her får du otte af slagsen, hvor vi både har lagt vægt på at have nogle af de kendte og velafprøvede metoder med og på at have nogle af de lidt mere ukendte metoder.

Massage af triggerpunkter kan løsne op for kraftig hovedpine

Hvis du lider af kraftig spændingshovedpine, kan du med fordel massere dine triggerpunkter. Det er punkter i nakken, på siden af halsen, på skuldrene og i ryggen, der gør, at du får ondt i hovedet.

Når du døjer med spændingshovedpine, skyldes det, at du kommer til at sidde og spænde i dine muskler. Det kan være, fordi du sidder i en dårlig stilling, når du arbejder, eller fordi du er stresset eller presset rent psykisk.

sumatriptan mod migræne

Effektive behandling mod hovedpine

Find disse 4 effektive behandlinger mod hovedpine og kom det endeligt til livs. 9/10 danskere oplever større lindring ved hjælp af disse produkter.

Læs mere her >

Du kan gå til en fysioterapeut, der kan hjælpe dig med at identificere de punkter, der gør, at du får ondt. Dem kan du selv massere, når du kan mærke, at du er ved at få ondt i hovedet. Nogle kan forhindre hovedpine på denne måde, mens andre kan få en mildere og kortere hovedpine ud af det.

Kom væk fra der, hvor du er nu, ved pludselig hovedpine

I nogle tilfælde er det de omgivelser, som du er i, der er med til at give dig pludselig hovedpine. Det kan være dårlig luft i rummet, at du har siddet i lang tid foran en computer- eller tv-skærm, eller at du har siddet for længe i den samme dårlige stilling.

Ved at bevæge dig væk fra skærmen, væk fra den dårlige luft og ud af den dårlige stilling kan du være heldig at tage din hovedpine i opløbet eller i hvert fald at mindske den.

Generelt skal du være opmærksom på, at du ikke bør sidde i et rum, hvor der er dårlig udluftning, at du ikke bør sidde for længe i den samme stilling, og at du skal huske at rejse dig med jævne mellemrum, når du sidder ved en skærm.

Lav øvelser for at slippe for stærk hovedpine

Hvis du har spændingshovedpine, kan det i nogle tilfælde hjælpe dig at lave øvelser af nakke, skuldre og ryg for at slippe for stærk hovedpine. Her er seks øvelser, som du kan prøve:

massage mod hovedpine

  • Du starter med at dreje hovedet rundt i et 8-tal, så du får varmet nakken op og får den i bevægelse.
  • Træk musklerne i nakken fra hinanden. Det kan du gøre med hænderne ved at lægge den ene
    hånd ved baghovedet og den anden ved nakken og forsigtigt trække dem væk fra hinanden.
  • Har du myoser langs med rygsøjlen, kan du løsne op for dem ved at lægge en bold mellem din ryg og en væg og så køre den rundt på din ryg ved at bevæge dig.
  • Bagefter bør du strække den øverste del af ryggen ud. Det kan du gøre ved, at du lægger
    et håndklæde mellem den øverste del af din ryg og væggen. Når du laver en dobbelthage
    ved at læne hovedet forover, bør du kunne mærke et stræk ned til håndklædet.
  • Når du strækker nakkemusklerne ud, skal du også læne hovedet forover og lave en dobbelthage.
  • Vil du massere dine muskler i nakken yderligere, kan du købe en massagebold eller en tennisbold,
    som du placerer på din nakke og så læner dig op ad en dørkarm, så du stikker hovedet ud af døren.
    Ved at bevæge dig kan du med dørkarmens hjælp få bolden til at massere dig.

Ren ilt og migrænemedicin kan være kuren mod voldsom hovedpine

Hvis du lider af voldsom hovedpine, fordi du har den smertefulde hovedpineform Hortons hovedpine, er der desværre kun to ting, der hjælper. Du skal enten indånde ren ilt, eller du skal indsprøjte migrænemedicin i området omkring øjet.

Hovedpine-oxygen-lindring

Hortons hovedpine er kendetegnet ved, at du får meget ondt i det ene øje, der bliver rødt og begynder at løbe, øjenomgivelserne hæver op, øjenlåget begynder at hænge, og din næse bliver enten stoppet eller begynder også at løbe.

Overvej forebyggende behandling mod ekstrem hovedpine

Hvis du lider af ekstrem hovedpine fra tid til anden, er det en god ide for dig, at du overvejer at få forebyggende behandling. Dette råd hjælper dig ikke nu og her, hvor du har hovedpine, men kan måske være en reminder om, at du bør tale med din læge om, hvad du kan gøre.

Hovedpine-næsespray-lindring

I nogle tilfælde som migræne eller Hortons hovedpine har du mulighed for at få medicin, såsom Imigran næsespray, der gør, at du ikke får lige så mange anfald.

Lav mindfulness meditation ved pludselig voldsom hovedpine

Hvis du kan meditere, er det en god ide, at du gør det, når du får hovedpine. Find et roligt sted og sæt dig der, mens du mediterer over smerten.

Mange mennesker, der lider af anfald af pludselig voldsom hovedpine, føler, at det er hovedpinen, der styrer deres liv og ikke dem, der gør. Ved at være mindful i forhold til smerten kan du mindske den og dermed føle, at du tager kontrol over dit liv igen.

En gåtur med frisk luft kan virke

I mange tilfælde vil det hjælpe dig, at du går en tur, når du får kraftig hovedpine. Frisk luft er rigtig godt til at hjælpe dig med at slippe af med hovedpine, og mange former for hovedpine går væk, når du bevæger dig.

Hvis du lider af migræne, skal du dog endelig ikke begive dig ud på en tur. Migræne er nemlig kendetegnet ved, at den bliver værre, når du bevæger dig.

Salt og citronsaft er en naturlig kur

Nogle sværger til citronsaft og Himalayasalt, når de får ondt i hovedet. Ved at tage saften fra to citroner og blande den med to teskefulde Himalayasalt skulle du slippe af med din hovedpine, når du har drukket det.

Himalayasalt stimulerer, at der bliver frigivet serotonin til blodbanerne, og det reducerer smerte, så det kan være, at der er noget om det.

kraftig og voldsom hovedpine

doc24.dk

4.62 55

Denne artikel er faktatjekket af Lea Christensen (Ph.d. Københans Universitet)

Rating 4,62 / 55
4.62 55

Om skribenten

Rikke Eriksen

Rikke er skribent og redaktør på mange af artiklerne her på Doc24.dk. Hendes artikler skrives og redigeres altid i samarbejde med relevant sundhedsfagligt uddannede personer, der har bidraget med den nyeste viden på området. Rikke har en master i journalistik fra Universitet i Oslo.